Ministr Kremlík: Obavy stran plošného kácení v celém ochranném pásmu dráhy nejsou opodstatněné

17.12.2019 16:47

Projev na 39. schůzi Poslanecké sněmovny 17. prosince ke změně zákona o dráhách.

Ministr Kremlík: Obavy stran plošného kácení v celém ochranném pásmu dráhy nejsou opodstatněné
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vladimír Kremlík

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená veřejnosti. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh zákona 13. září 2019 na 34. schůzi ve znění celé řady pozměňovacích návrhů a návrh zákona byl postoupen Senátu dne 8. října 2019. Senát následně návrh zákona projednal na své 12. schůzi dne 30. října a vrátil jej Poslanecké sněmovně se dvěma pozměňovacími návrhy.

První z pozměňovacích návrhů zasahuje do právní úpravy kácení dřevin a spočívá ve vypuštění věty, která vymezuje stromoví ohrožující plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy. Podle předkladatele tohoto pozměňovacího návrhu ponechání této věty v navrhované právní úpravě hrozí, že budou preventivně káceny i zdravé stromy, které žádné reálné riziko pro provoz na dráze nepředstavují.

Lze se podle něj zároveň obávat, že preventivní plošná aplikace daného ustanovení by vedla k nehospodárnému využívání peněžních prostředků provozovatelů drah. Ministerstvo dopravy se s uvedenými argumenty neztotožňuje a s vypuštěním daného vymezení nesouhlasí. Konstatuji, že převážná většina mimořádných událostí, jejichž příčinou byl spád stromů do dráhy, byla způsobena pádem zcela zdravých dřevin. Obavy stran plošného kácení v celém ochranném pásmu dráhy rovněž nejsou opodstatněné, neboť kácení by měly podléhat pouze stromy, které jsou v dopadové vzdálenosti od dráhy, nikoliv tedy všechny stromy. Je nutno vzít v úvahu úvahu, že vedle zájmu na ochraně životního prostředí zde stojí zájem na ochraně lidských životů a na předcházení závažným škodám. Pokud pak jde o zájem na ochraně přírody a krajiny, je nutno připomenout, že s navrhovanou právní úpravou vyslovilo souhlas i Ministerstvo životního prostředí.

Druhý z pozměňovacích návrhů spočívá ve vypuštění části údajů, které by Ministerstvo dopravy mohlo vést v informačním systému jednotných jízdních dokladů. Konkrétně jde o údaje u kupujících jednotného jízdního dokladu poskytnuté při jeho zakoupení. Ministerstvo dopravy s tímto pozměňovacím návrhem nesouhlasí, neboť evidování údajů o kupujících je důležité pro možnost vystavení faktury a daňového dokladu, založení účtu v rámci uvedeného informačního systému, plnění z přepravní smlouvy a pro kontrolu elektronického jízdního dokladu. Zadání osobních dat do systému kupujícím je zcela dobrovolné. K tomuto postupu existuje alternativa a systém eviduje jen to, co kupující zadá. Ačkoliv je možno připustit, že bez údajů týkajících se kupujícího bude systém funkční, bez možnosti evidovat tyto údaje se však podstatně zhorší zákaznický komfort. Lze tedy shrnout, že Ministerstvo dopravy navrhuje schválit návrh zákona ve znění, v jakém byl postoupen Poslaneckou sněmovnou Senátu. Děkuji za pozornost.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zábranský (Piráti): Pražské náplavky oživí otevřená keramická dílna v kobce 1

18:09 Zábranský (Piráti): Pražské náplavky oživí otevřená keramická dílna v kobce 1

Návštěvníci pražských náplavek se mohou těšit na nové místo k zábavě, odpočinku a kreativnímu vyžití…