Ministr Ťok: Tento krok jsme učinit museli. Jestli z toho vzniknou problémy, jsem připraven to nést

10.11.2016 21:15

Odpověď na ústní interpelaci na 50. schůzi sněmovny 10. listopadu 2016:

Ministr Ťok: Tento krok jsme učinit museli. Jestli z toho vzniknou problémy, jsem připraven to nést
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Na začátek bych chtěl poděkovat panu poslanci Seďovi vaším prostřednictvím za neutuchající zájem o mýto. Chtěl bych odpovědět následovně.

Za prvé, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném z moci úřední dne 9. 9. 2016 v souvislosti s uzavřením dvou dodatků ke smlouvě o poskytování služeb souvisejících s provozem systému výkonového zpoplatnění vybraných pozemních komunikací v České republice a ke smlouvě o dodávce systému výkonového zpoplatnění v rámci veřejné zakázky s názvem zajištění provozu systému elektronického mýta po roce 2016 zadané v jednacím řízení bez uveřejnění, rozhodl dne 25. října 2016, že zadavatel, tedy Česká republika, Ministerstvo dopravy, se dopustil správního deliktu a za tento delikt mu uložil pokutu ve výši jednoho milionu korun.

Obecně lze říci, že pokud jde o rozsah odůvodnění tohoto rozhodnutí, Ministerstvo dopravy s ním souhlasí v tom, že stav exkluzivity byl vytvořen v roce 2005 - 2006, kdy byly připraveny obě jmenované smlouvy a proběhlo zadávací řízení na dodávku a provoz stávajícího systému elektronického mýta. Ministerstvo dopravy si je vědomo skutečnosti, že zadání veřejné zakázky v otevřeném řízení neomezující z hlediska okruhu potenciálních dodavatelů a umožňující univerzální přístup na trh s veřejnými zakázkami je ideálním východiskem.

Ministerstvo dopravy proto také vyvinulo úsilí směřující k tomu, aby otevřené zadávací řízení k zadání předmětné veřejné zakázky mohlo uskutečnit. Bohužel bylo zjištěno, že základní předpoklady pro úspěšnou realizaci otevřeného zadávacího řízení nejsou naplněny a není a nebylo v moci Ministerstva dopravy bez souhlasného projevu vůle třetí strany, tedy stávajícího dodavatele služeb, konsorcia společnosti Kapsch, bez dalšího tento stav zvrátit.

Jinými slovy, pokud bych měl reagovat na ty dotazy, které pan poslanec uvedl. Prostě stav exkluzivity byl v podstatě zapříčiněn rozhodnutím, jak bude zakázka vypsána a jakých způsobem byla dodatkována. A pokud jsme nechtěli učinit z České republiky parkoviště a zajistili to, co jsme chtěli zajistit, že budeme vybírat mýto i nadále a Česká republika bude vybírat 10 mld. z mýta, tento krok jsme učinit museli.

Takže nevidím vůbec žádný důvod, abych se zabýval tím, kdo z mých stávajících náměstků pochybil, nebo nepochybil. V dobré víře jsme udělali kroky, které jsme mohli udělat a myslím, že i to odůvodnění Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže mluví v tomto smyslu. Takže, jsem přesvědčen, že jsme udělali krok, který jsme udělat museli v zájmu občanů této země a jestli z toho vzniknou, nebo vznikají nějaké problémy pro ty, kteří to podepsali, nebo schválili, jsem připraven tento krok nést. Děkuji.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Koudelka (Trikolora): Tajemství Michaila Gorbačova

16:14 Koudelka (Trikolora): Tajemství Michaila Gorbačova

Recenze knihy Jánose Zolcera. Nakladatelství Slovart Praha 2023, ISBN 978-80-276-0579-8, 408 stran.