Niedermayer (TOP 09): Další revoluce na kolejích?

25.01.2021 8:36

Komentář na facebookovém profilu k volné soutěži v železniční dopravě

Niedermayer (TOP 09): Další revoluce na kolejích?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

Jedna z věcí, která se našemu státu (vědomě či nevědomě) povedla, bylo aspoň na několika tratích vytvořit konkurenční prostředí. Což je především ku prospěchu spotřebitelů - možné změny cen a kvality služeb. Zejména RegioJetu a Leo Expressu se povedlo "rozhýbat", z podstaty věci, i státního (dříve) monopolního dopravce. Došlo tedy k postupnému otevírání tohoto trhu se "smluvní" dopravou.

Zisk spotřebitelů ale není "vyvážen" - malá ziskovost provozu (počet pasažérů nelze stále nafukovat) a rizika spojená s přehlcením kapacity cesty.

V současné době je jen pár úseků, kde volná soutěž (open access) opravdu funguje. Pokud jich ale bude přibývat, i když s "českou rychlostí", problémy porostou. Ovšem díky lepší technologie (ETCS) můžeme kapacitu zvýšit, ale stejně existuje riziko, že kapacita kolejí již nebude stačit - pro "soutěžní provoz", místní smluvní dopravu a navíc zboží, kterého musíme (chceme-li snížit emise) na koleje dostat.

Otevření diskuse je proto správné. Obáváme se, že ač to pro spotřebitele asi nebude vítězství, směr ke koncesím se stane časem realitou (rád bych se pletl, ale intuitivně řečeno není jasné, zda je tento systém udržitelný). Bohužel, v "koncesním" systému, který může být náchylný ke zhoršení služeb i růstu ceny, hraje zásadní roli kvalitní organizace procesu ze strany zadavatele - státu. Což mimochodem platí neméně i pro nástroj, kterým by měla být "určována" i další, objemově důležitější, doprava na kolejích - tedy pro zakázky k zajištění dotované dopravy. I ty musí být dobře nastavené a jejich plnění musí být požadováno.

Katastrofa by byla, kdyby postupný "exit" ze systému "open access", vedl k omezení konkurenčního prostředí na našem trhu. Je totiž zcela zásadní, aby na trhu existovalo více dobře fungujících dopravců, kteří budou jak o koncese tak o státem "kupovanou" dopravu soutěžit. Jen tehdy se dostaneme ke kvalitní službě za slušnou cenu. Možná "revoluce na kolejích" nebude pro většinu lidí viditelná, ale garantuji, že její výsledky ano. Zejména, pokud se třeba pod vlivem nějakých lobby, nepovede.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): V novele o návykových látkách je schován fakt o hygienách. Nepřípustné

20:01 Mašek (ANO): V novele o návykových látkách je schován fakt o hygienách. Nepřípustné

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…