Co je Dieselgate?
Skandál vypukl před rokem v září, přesněji 18. 9. 2015, dieselgate zasáhl automobilový koncern Volkswagen, ale nejde o jedinou automobilku, která podváděla při testování emisí Nox. EPA, Enviroment Protection Agency, úřad pro ochranu životního prostředí, přišel se zprávou, že některé vozy automobilky Volkswagen porušují americký zákon na ochranu ovzduší. Koncern prý vědomě podváděl při měření emisí a automobily vypouštějí více oxidů dusíku, než je zákonem povoleno. Jak je ale vůbec možné podvodné testování vozů? EPA Volkswagen obvinila, že využívá software, díky kterému auto pozná, že je testováno na emise. Zjednodušeně řečeno, auta v praxi jezdí na jiný režim a s mnohem vyššími emisemi, než při testování. Když je automobil v testovacím procesu, přepne řídící jednotku do polohy, která dávkuje palivo takovým způsobem, aby se splnil zákonný limit. Koncern se k tomuto podvodu přiznal a skandál byl na světě. Přišlo se na něj ale vlastně náhodou. Nezávislá organizace ICCT – International Council on Clean Transportation otestovala patnáct vozů, aby zjistila, zda turbodiesely nové generace jsou skutečně ekologické motory. Při silničních testech bylo zjištěno, že hodnoty emisí byly překročeny až 35krát. Do té doby byly dieselové motory prezentovány jako ekologická volba.
„V Evropské unii jezdí v současnosti 29 000 000 dieslových automobilů, které nesplňují nastavené zákony o ochraně ovzduší, podle odhadů tak na následky znečištěného ovzduší emisemi Nox zemře ročně 80 000 lidí předčasně."
Volfswagen odmítá odškodnit evropské zákazníky
V posledním roce se v USA i v EU rozběhla celá řada vyšetřování, ovšem s diametrálně odlišným přístupem. Zatímco v USA Volkswagen čelí vysokým pokutám za porušení předpisů a vyplácí kompenzace majitelům vozů, v EU nadále obhajuje tvrzení, že jednal legálně. Volkswagenu nahrávají zásadní odlišnosti v amerických a evropských zákonech i v následných kontrolách. V USA se emisní měření vozidel provádí za reálného provozu, v Evropě se testuje podle přísných standardizovaných pravidel v laboratořích. Vzhledem k těmto odlišnostem koncern odmítá odškodnit zákazníky po celém světě stejně, přitom právě Evropa je zasažena problémem mnohonásobně více, než USA. V Evropské unii jezdí v současnosti 29 000 000 dieslových automobilů, které nesplňují nastavené zákony o ochraně ovzduší. Nejvíce takových vozů je v Německu, Francii a Velké Británii, zároveň tyto země patří na pomyslný vrchol v počtu schválení dieslových motorů, které nesplňují emisní limity. Podle odhadů na následky znečištěného ovzduší emisemi Nox zemře ročně 80 000 lidí předčasně.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV