Smrčka (SPO): Matematika versus tělocvik. Dopřejme našim dětem - povinně - hormonu štěstí

12.03.2017 20:19 | Zprávy
autor: PV

Z pozice vysokoškolského pedagoga, sleduji pozorně diskuse, které se rozpoutaly ohledně povinné maturity z matematiky. Musím uznat, že obdivuji sveřepost půvabného matematického „beranidla“ v podobě paní ministryně Kateřiny Valachové. A dokonce věřím tomu, že své zaujetí pro povinnou maturitu z matematiky myslí coby členka ČSSD upřímně, neboť je nepravděpodobné, že by tímto počinem nahnala sobě, potažmo straně, do které po svém jmenování ministryní prozřetelně vstoupila, zástupy voličů.

Smrčka (SPO): Matematika versus tělocvik. Dopřejme našim dětem - povinně - hormonu štěstí
Foto: SPOZ
Popisek: Luboš Smrčka

Zmatenost, trivium a šablonovitost

Přesto si s paní ministryní troufám nesouhlasit. Dokonce jsem zmaten. „Od roku 2021 studenti absolvují povinnou část z českého jazyka a literatury, cizího jazyka a matematiky. Chceme tak zajistit alespoň minimální znalost, takzvaná trivia těchto předmětů,“ uvedla loni v květnu v iDnes mluvčí ministerstva školství Klára Bílá. Jak dodala, měl by každý maturant zvládat základy matematiky. Odhaduji, že paní mluvčí takto pravila ve shodě s názorem celého ministerstva. Mé avizované zmatení pramení z původní představy o tom, že minimální znalosti z jakéhokoli předmětu (v případě matematiky bych to viděl na sčítání, odčítání, násobení, dělení a třeba schopnosti výpočtu procent) by měl mít průměrný žák druhého stupně základní školy, zatímco studium na středních školách, zvláště pak na gymnáziích, by mělo být o něčem jiném, než o triviu. A docela mě zajímá, na jaké úrovni pak musí být nepovinné předměty. Že by mínus trivium?

Paní ministryně Valachová pak z pozice razantní stoupenkyně povinné maturity z matematiky obhajuje tento svůj krok tvrzením, že matematiku skutečně potřebujeme k rozvoji analytického a logického myšlení. Jsem si jist, že stejně takto lze argumentovat například v případě biologie, chemie, fyziky, dějepisu. Skálopevně věřím, že každý rétoricky zdatnější středoškolský učitel je schopen zdůvodnit, proč by měl být právě jeho předmět maturitně povinný. Obecně řečeno, analytické a logické myšlení podporuje jakákoli systematická činnost zaměstnávající, jak by pravil, legendární detektiv Hercule Poirot „malé šedivé buňky.“ Logické a analytické myšlení podporují například také šachy, či poker Texas Holden, který se dokonce přednáší na nejuznávanější univerzitě světa MIT. Přesto se nejspíše v učebních osnovách neobjeví, natož, aby se z nich muselo povinně maturovat.  Mimochodem, Magnus Carlsen (1990) z Norska, který se stal ve věku 13 let, 4 měsíců a 27 dnů šachovým velmistrem a od roku 2013 je mistrem světa, vystudoval po boku hokejistů a cyklistů sportovní školu. Pro zajímavost, v roce 2014 si Magnus Carlsen zahrál šachy s Billem Gatesem, nejbohatšímu muži světa dal mat za minutu a devatenáct sekund.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

Migrační pakt

Mě by spíš zajímalo, jak řeší migrační pakt nebo cokoliv/kdokoliv to, aby se sem nelegální migranti vůbec nedostávali? K čemu je takové poloviční řešení, že je sem necháme přicestovat a pak budeme řešit, jak je vrátit nebo co s nimi? A když ten pakt tak hájíte, vy souhlasíte i s tou povinnou solidar...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Komínek (KSČM): Odvaha a vize v Chomutově chyběla

12:16 Komínek (KSČM): Odvaha a vize v Chomutově chyběla

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zaniklému pivovaru v Chomutově.