Návrh novely předpokládá koncentraci silničních správních úřadů ze všech obcí pouze na obce třetího typu, tedy na ORP. V novele zákona jsou i další změny, ale tato jediná předpokládá změny ve výkonu veřejné správy.
Důvod této změny Ministerstvo dopravy vysvětluje nízkou odborností a vysokou chybovostí ve vykonávané agendě, pokud se vykonává na všech obecních úřadech. Je pochopitelné, že jedničkové obce nejsou schopny vždy zcela odborně vykonávat veškeré pravomoci uložené zákonem, nicméně mají možnost převést vybranou agendu na obec vyššího typu pomocí veřejnoprávní smlouvy. Na druhou stranu převedením všech pravomocí na ORP dojde k tomu, že občané malých obcí stejně jako i starosta jedničkové obce, budou muset kvůli každému záboru či výkopu (např. lešení na chodníku, kontejner na náves pro odvoz odpadu apod.), nebo povolení pro zábor na kulturní či sportovní akci, jezdit na obce s rozšířenou působností, mít u sebe souhlas obce, případně vyjádření PČR, vyplnit žádost a čekat na vyřízení, tzn. na vydání rozhodnutí a čekat na nabytí právní moci. V současném stavu je výhoda znalosti místního prostředí, což by se s přesunem ztratilo. Starosta má nejlepší místní znalost jak obyvatel, tak stavu místních komunikací a sám si ohlídá, jak budou stavební práce či kulturní akce na místních komunikacích „jeho“ obce probíhat. Agenda by nabyla na administrativnosti a prodloužilo by se její vyřizování.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: STAN