Velký problém pro vládu, která na jednu stranu rozvolňuje přijatá restriktivní opatření, ale na druhou stranu není schopna správně legislativně zprocesovat svou činnost při takovéto situaci. Pravděpodobně tak bude stát čelit desítkám tisíc žalob za ušlý zisk od živnostníků a podnikatelů, na které tato opatření podle zákona z pera Ministerstva zdravotnictví o ochraně veřejného zdraví dopadla, a které Městský soud v Praze zrušil. Mohlo by to být v řádu stovek miliard korun. Je to ostuda a je to také známka, že toto není vláda odborníků.
Vláda se snažila svými opatřeními ochránit zdravotní stav našich občanů, ale udělala prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví chybu a dostala se tím do stavu, že všechna následující řešení jsou pro ni nepříjemná. Tento týden zároveň probíhá lítý boj ve vládní koalici o prodloužení nebo neprodloužení nouzového stavu. Shrňme si, proč je to podstatné, jaké jsou další možnosti kromě opatření vydávaných v nouzovém stavu a jak do toho zasáhl rozsudek Městského soudu v Praze.
Nouzový stav se řídí podle zákona o krizovém řízení, tzv. krizový zákon (č. 240/2000 Sb.), dále zákonem o hospodářských opatřeních pro krizové stavy (č. 241/2000 Sb.) a celou krizovou legislativu zastřešuje ústavní zákon o bezpečnosti České republiky (č. 110/1998 Sb.). Nouzový stav je jen jedním z možných opatření předvídaných krizovou legislativou. Odstupňovaně máme tyto možnosti: stav nebezpečí, stav nouze (to jsou dvě mírové možnosti) a další dvě možnosti už mají tzv. vojenský rozměr (stav ohrožení státu, válečný stav).
Stav nebezpečí je užitečný instrument, který je zakotvený v krizovém zákoně, ale bohužel ne v ústavním zákoně č. 110/1998 Sb.. Ten vyhlašují jednotlivé zasažené kraje (jejich hejtman) nebo jen jeden kraj (v Praze primátor) pro území kraje nebo jeho část (ten by také šlo případně použít v podobné situaci šíření epidemie), spíš se však používá na lokálně omezené problémy, jako velké vichřice, povodně, požáry apod. Proti tomu je stav nouze upraven ústavním zákonem č. 110/1998 Sb. a vyhlašuje ho vláda ČR pro vymezené území (třeba celá ČR) na určitou dobu. Pokud má trvat déle, než jeden měsíc musí to už být se souhlasem Poslanecké sněmovny. Nyní jsme ve fázi, kdy už pomalu končí prodloužený nouzový stav (do 30. dubna 2020).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV