Samozřejmě, sociální demokracie má jako strana koaliční vlády pro místa, která jí byla koaliční smlouvu přiřčena, plné absolutní právo sama rozhodovat, která osobnost ji bude na daném ministerském postu reprezentovat. Pokud pan prezident Zeman tomuto jejímu rozhodování brání, je to jednoznačně protiústavní. Avšak odchod soc. dem. z vlády by nebyla přiměřená reakce na to, že prezident flagrantním způsobem porušuje ústavu – a bylo by to k jeho potěšení.
Pravdou je, že ústava nepředpisuje žádný konkrétní termín panu prezidentovi k odvolání ministra, navrženému předsedou vlády. Ale také je pravdou, že ve smyslu jeho povinnosti přijmout odvolání ministra a jmenování jiného ministra musí neprodleně, bez zbytečných průtahů, vyhovět. Jinak by mohl dlouze přemýšlet, zda odvolat či neodvolat ministra ve smyslu jeho ústavní povinnosti, ještě rok či dva, čili do konce současné vlády. Tím by byla důležitá ústavní kompetence předsedy vlády zcela obsoletní, zbytečná, nulová.
O protiústavnosti jednání pana prezidenta tedy nemůže být pochyb. Problém ovšem je, jak se vystoupení sociální demokracie z vlády, na protest proti tomuto protiústavnímu jednání pana prezidenta, dál projeví na politické scéně.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




