V rámci koalice je navrhovaný rozpočet kompromisním. Osobně bych si dokázal ještě představit třeba více peněz do zdravotnictví či sociální sféry. Na druhou stranu je třeba ocenit, že v závěrečné fázi výrazně vzrostl objem financí pro ministerstva školství, vnitra a obrany.
Rozpočet na rok 2016 se stejně jako ten loňský zaměřuje na podporu ekonomického růstu, ve sféře investic především do dopravní infrastruktury, do budování průmyslových zón v oblastech, které trpí vyšší nezaměstnaností. A rovněž na podporu spotřeby obyvatel, na investice do školství i do vědy a výzkumu.
Zástupci pravicové opozice rádi hovoří o údajně nižším objemu prostředků na investice této vlády oproti období, kdy měli hospodaření státu na starosti. Vysvětlení je prosté – předešlé vlády do investic počítaly vše, ale u současné vlády se počítá jen to, co je rozpočtováno. Už se nehovoří o tom, že se tam zahrnují i prostředky z Evropské unie, nároky z nespotřebovaných výdajů (nevyčerpané nároky ministerstev), prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury atd. Jedna věc je naplánovat investice do rozpočtu a věc další je umět pak investice realizovat. Řada peněz se u nás dříve prostě nevyužila. Například proto, že ve financování dopravní infrastruktury vládl totální chaos a nepřipravenost.
Snižujme deficit postupně
Vládní koalici se často vytýká, že při současném vysokém růstu hrubého domácího produktu je deficit 70 miliard příliš vysoký a že by se měl pohybovat minimálně kolem 50 miliard nebo ještě níže. Tyto úvahy je třeba silně odmítnout. Prudké snížení plánovaného schodku by ekonomický růst České republiky spolehlivě brzdilo.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV