Vyhozený ministr Dobeš otevřeně o Peake a důvodech svého konce

15.11.2012 16:40

Ministr dopravy Pavel Dobeš byl připraven, že v průběhu prosince, pokud se nezdaří napojení centrálního registru motorových vozidel na základní registry, odejde z čela resortu. Jeho odchod ale urychlila výzva předsednictva LIDEM a kroky vicepremiérky Karolíny Peake. Ty mohou souviset s financováním strany i obsazováním zajímavých postů, uvádí Dobeš pro ParlamentníListy.cz.

Vyhozený ministr Dobeš otevřeně o Peake a důvodech svého konce
Foto: LIDEM
Popisek: Exministr dopravy Pavel Dobeš

Anketa

Uvažujete o tom, že byste volili stranu LIDEM?

4%
96%
hlasovalo: 2586 lidí

Máloco vypovídá tak výmluvně o uvažování protikorupční vicepremiérky Karolíny Peake jako část její odpovědi ve čtvrtečním rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Pavlu Dobešovi jsem to vyčetla včetně toho, že si myslím, že Řízení vodních cest je v rukou jiné politické strany,“ přiznala Karolína Peake v rámci kritiky Pavla Dobeše, že by se jednotlivé instituce v zemi měly stávat politickou kořistí stran, které jsou právě u moci. Paradoxně její stranu LIDEM, která si něco takového uzurpuje, nevolil v roce 2010 jediný člověk.

Končící ministr dopravy Pavel Dobeš se s jejím kořistnickým pohledem na věc neztotožňuje. „Přece to není o tom, že některá politická strana vlastní nějakou ministerstvu podřízenou organizaci. Ten, kdo ji řídí, musí mít samozřejmě odborné znalosti. To je zcela jasná priorita. Tam musí být někdo, kdo o tom hodně ví. Politická odpovědnost je na úrovni ministrů a jejich náměstků, ale ve vedení jím řízených organizací už to platit nemá a nemůže,“ říká pro ParlamentníListy.cz Pavel Dobeš, jenž vyslyšel úterní výzvu předsednictva LIDEM a opustí vládu.

Za ředitele podřízených organizací má odpovídat příslušný ministr

„Odpovědnost ministra je snad taková, že odpovídá i za své ředitele. To znamená, že to mám cítit tak, že paní vicepremiérka je tu od toho, aby rozhodovala, kdo bude jakým ředitelem na které organizaci? To je možná ten zásadní problém, který tu vzniká. Odpovědnost je na bedrech ministra, ne vicepremiérky boje proti korupci. Já jí také do jejích náměstků nemluvím,“ naznačuje odpověď Pavla Dobeše, že možná ve funkci dojel na to, že si od stranické šéfky nenechal ve všem diktovat.

Oficiálním důvodem, proč předsednictvo LIDEM svého ministra dopravy k rezignaci vyzvalo, byly problémy s centrálním registrem vozidel. Šéfka strany a vicepremiérka Karolína Peake v rozhovoru pro HN uvedla i to, že Pavel Dobeš podléhal tlakům, že se stal skoro loutkou a že ministr dopravy musí být daleko razantnější a odolnější.

Kritika podivného financování strany se vrátila jako bumerang

„To je naprostý nesmysl. Podle mého názoru jde už jen o hledání nějakých zástupných problémů. Pokud mi byly nějaké věci v minulosti vyčítané, tak jsme se o nich bavili v průběhu prázdnin. Nikdy nebylo na stole nic konkrétního ani ze strany vicepremiérky, ani ze strany dalších členů klubu. Přesto jsem k tomu přistoupil tak, že se s lidmi, kteří byli ze strany LIDEM označováni jako problematičtí, od té doby nestýkám ani jim nevolám,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz ministr dopravy Pavel Dobeš.

„Po pravdě řečeno spíš se mi zdá, že tady někdo mlží své vlastní problémy. Já jsem před pár týdny upozornil na podivné financování strany. Když společnost cresco&finance, která vlastně až do roku 2010 pořádně nevykonávala žádnou činnost a má nějakých 81 tisíc hospodářský výsledek, dá straně LIDEM dva miliony dar, tak to se mi zdá divné,“ upozorňuje Pavel Dobeš i na to, že předsedou představenstva zmíněné firmy je Dalibor Tesař, který je významně propojen na různé stavební společnosti zejména na Moravě.

Na propojení centrálního registru na základní už se čekat nebude

„O panu Tesařovi paní vicepremiérka říká, že se s ním zná, že ho viděla, že to je slušný člověk. Já jsem tu věc ale označil za problematickou a vadí mi, aby takové spojení existovalo. A také od té doby jsou zakázky pro ně na nějaké třetině, což samozřejmě může vadit. A tedy i být příčinou toho velkého tlaku, aby všechno bylo hned, nejlépe včera,“ poukazuje ministr dopravy na to, jak vicepremiérka tlačí na jeho okamžitý odchod z vlády.

Když se to v létě týkalo centrálního registru vozidel, tak to chápal a sám si dal termín pro vyřešení. „Teď se mi zdá, že je to velmi nestandardní, protože já jsem deklaroval v Poslanecké sněmovně i na konferenci LIDEM, že zásadní problém je napojení centrálního registru motorových vozidel na základní registry. A deklaroval jsem, že to proběhne v prosinci a pokud se to nepodaří, tak ze své funkce odejdu,“ připomíná Pavel Dobeš, že teď někdo přichází s myšlenkou, že má odejít hned a zítra pak začne registr jako mávnutím kouzelného proutku fungovat.

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…