Aktuální zanedbatelnost silniční sítě jen v Plzeňském kraji je vyčíslena na 15 miliard korun. Pokrýt takovou sumu je pro kraj nereálné. V ostatních krajích není situace o moc lepší. A pokud ano, je to jen díky úvěru od Evropské investiční banky. Zatímco stát má k dispozici 3,7 miliardy korun na údržbu silnic I. třídy ročně, v případě Plzeňského kraje a silnic II. a III. třídy se jedná o částku dvacetkrát nižší.
Rovný přístup k dotacím? Jen iluze
Dnes jsou pro jednotlivé kraje důležitým nástrojem na financování silnic Regionální operační programy (ROP). Z ROPů však nesmí jít prostředky na údržbu vozovek, protože to odporuje evropským pravidlům.
„Letos zahájíme několikaleté akce za 1,3 miliardy korun. Evropská unie nám však dá peníze až po jejich dokončení. Unie navíc mluví o zrušení ROPů. Co bude v letech 2013 – 2014 ví jen pán Bůh,“ říká Jaroslav Bauer, náměstek hejtmana Plzeňského kraje.
Ten navíc hovoří o nenaplnění pravidla EU týkajícího se rovného přístupu k dotacím. Zatímco projekty obcí v rámci ROPů stát spolufinancuje 7,5%, Kalousek tento příspěvek krajům zrušil. „Pokud nedojde ke změně rozpočtového určení daní, krajům nezbyde nic jiného, než aby se vrátily silnice do majetku státu,“ komentuje situaci Bauer.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Švábek