Železničáři na trase z Děčína do Kolína mají lepší signál. Můžou poslat SMS a lépe řešit nouzi

28.12.2013 21:45

Vlakový úsek Děčín – Všetaty – Kolín je nově pokryt signálem GSM-R, který zvyšuje bezpečnost železničních tratí a představuje unikátní platformu pro hlasovou i datovou komunikaci mezi jednotlivými strojvedoucími a dispečery železničního provozu. Projekt byl začátkem prosince slavnostně zakončen seminářem na ústeckém zámečku Větruše.

Železničáři na trase z Děčína do Kolína mají lepší signál. Můžou poslat SMS a lépe řešit nouzi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlaky ČD - ilustrační foto

Signálem GSM-R byla z evropských dotací vybavena železniční trať Děčín Prostřední Žleb – Děčín východ – Ústí n. L. Střekov – Mělník – Všetaty – Lysá n. L. – Kolín. „Jsem rád, že jím máme pokryto dalších 172 kilometrů,“ řekl v úvodu Ondřej Göpfert ze Správy železniční dopravní cesty, která je investorem stavby.

GSM-R je globální systém pro mobilní komunikaci na železnici. Musí fungovat i v rychlosti 500 kilometrů za hodinu. Zjednodušeně řečeno jde o neveřejnou síť, díky které spolu nejen strojvedoucí mezi sebou a dispečery mohou jednotlivě či skupinově komunikovat formou hovoru, SMS, MMS či přenášet data. „Systém umožňuje mimo jiné nouzové volání či volitelné aplikace,“ zmínil mimo jiné expert Marek Rosa. Komunikační systém mezi vlaky a pozemním řízením není jen moderní komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost.

Zvýšený komfort pociťují i cestující. Lze totiž promluvit i do vlakového rozhlasu, případně se spojit s jídelním vozem a podobně. Ve Švédsku využili i doplňkové aplikace, díky kterým mohou vlaky pomocí SMS odeslat informaci o zdržení a cestující se ji dozví přímo na nástupišti v informačním zařízení. České GSM-R má aplikaci, která měří spotřebu trakční elektřiny.

Máme to, co Afrika i Asie

Tento moderní systém se postupně zavádí proto, aby mohla fungovat ve vlakové dopravě komunikace nejen na území státu, ale i mezistátně. Stěžejním hlediskem je samozřejmě bezpečnost cestování. „Existuje totiž zhruba 20 typů vlakového zabezpečeovače a k tomu různorodost rádiových komunikací pro železniční provoz,“ zmínil Rosa hlavní úskalí, kterým je interoperabilita. Ta je zřetelná právě i při přejezdu hranic, kdy dochází k časovým ztrátám i větším nárokům na pracovní sílu a podobně.

„Tento projekt je dobrá ukázka, jak se dá z Evropy bezproblémově čerpat,“ zmínil zástupce za společnost Kapsch, která stavbu realizovala. Poukázal na fakt, že v tomto případě nedocházelo k žádným reklamacím. Přitom šlo o stavbu v hodnotě 337 milionů korun, z toho necelých tři sta milionů bylo financováno prostřednictvím dotace Evropské unie v rámci operačního programu Doprava. Financování měl na starosti Státní fond dopravní infrastruktury.

Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R.

Podobným projektem se Češi zapíší aktuálně například v Maďarsku nebo na Slovinsku, kde byly před několika týdny zrovna podepsány smlouvy. „Dodáváme tato řešení i do severní Afriky a Asie,“ překvapil odborník společnosti Kapsch.

Smělé miliardové plány

Výstavba pokrytí signálem GSM u nás probíhá od roku 2004. „Jde o 1100 kilometrů. Proinvestováno bylo celkem 3,8 miliardy korun,“ shrnul Ondřej Göpfert. Na období 2014/2015 je připraveno 1,5 miliardy. Smělým plánem je do roku 2020 pokrýt dalších 1200 km, tedy celkem by šlo o 2300 km. Není to nereálné,“ ubezpečil.

V tuto chvíli byly železničním pracovníkům pro komunikaci prostřednictvím GSM-R vydány téměř dva tisíce SIM karet, kolem osmi set pro mobilní telefony, zbytek pro vozidlové radiostanice.

Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu dalších specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídících a zabezpečovacích údajů a podobně.

Systémem GSM-R je pokryt celý I. národní železniční koridor od hranic s Německem (Děčín) až po hranice se Slovenskou republikou a Rakouskem (Břeclav). Celkově se jedná o trať v délce 528 km. Součástí této stavby byl také pilotní projekt GSM-R, kde se pokrylo 210 km tratě a byla postavena ústředna v Praze společně s dohledovým centrem. Z II. železničního koridoru je pokryto 206 km tratí od hranice se Slovenskem a Rakouskem (Břeclav) až po hranice s Polskem (Petrovice u Karviné). Tato stavba byla dokončena v roce 2010. Další je dostavba druhého národního železničního koridoru a propojení Opavy a hranice se Slovenskou republikou (Mosty u Jablunkova). Po ukončení této stavby je pokryto dalších 236 km železniční trati. Součástí této stavby je také stavba druhé ústředny v Přerově, ale bez dohledového centra, které je umístěno v Praze. V roce 2014 se mimo jiné plánuje propojit například Velká Británie – Francie.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Lucie Bartoš

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Generální ředitel ŘSD navštívil ústeckého hejtmana

10:33 Generální ředitel ŘSD navštívil ústeckého hejtmana

Hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller se sešel s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Rad…