80% povánoční sleva! Ale co zákazník neví a obchody mu tají

03.01.2023 4:31 | Reportáž

I přes „povánoční“ slevy jdoucí až k 80 % obchodníci stejně vydělají. Zákazník, který nyní nakupuje oblečení či boty pod dojmem reklamních cedulí o masivních slevách, neví, že obchody násobí velkoobchodní cenu zboží 3,5krát, někdy i čtyřikrát. ParlamentníListy.cz se vydaly zmapovat situaci.

80% povánoční sleva! Ale co zákazník neví a obchody mu tají
Foto: Andrea Novotná
Popisek: Posváteční výprodeje

„Také v období výprodejů obchodníci na zboží vydělávají. I když sleví, přesto většinou netratí,“ říká pro ParlamentníListy.cz Robert Němec, obchodní a marketingový poradce. „Výprodejová cena je prostě normální cena, za kterou obchodník předpokládá, že bude zboží prodávat. V podstatě se dá říct, že i kdyby obchodník celý rok prodával zboží za výprodejové ceny, bude dál normálně žít.“ 

My jsme se v našem průzkumu zaměřili na oblečení. Němec vysvětluje, že právě v módě jsou marže nejvyšší: „Módní prostředí je výjimečné vysokými maržemi, protože prodávat oděvy nebo boty je náročné a s nejistým výsledkem. Konkurence je obrovská. Všechno má velikosti, jeden model je často v několika barvách, trefit se někomu do vkusu není snadné, a o to náročnější je dnes udržet krok se všemi těmi trendy. Proto tu máme marže a obchodní přirážky. Nejčastěji se velkoobchodní cena násobí koeficientem 2,5, někdy spíš 3. Rozlehlé luxusní obchody a koncept story klidně používají koeficient 4. To, co koupí od značky jako třeba Gucci za 2 000 Kč, u sebe v obchodě potom prodávají za 8 000 Kč.“ 

Lepší to není ale ani v masové konfekci: „Obchodní řetězce jako třeba H&M nebo ZARA jsou vlastně značka i prodejce v jednom, a proto neřeší velkoobchodní cenu, ale přímo náklady na výrobu. Na to si pak nandávají svou marži a obchodní přirážku. Proto i když zboží zlevní o polovinu, stále ještě na něm vydělávají,“ objasňuje Němec. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: .

Proč nenecháte rozhodnout rodiče?

Jestli a od kolika svým dětem dovolí přístup na sociální sítě? To pak začnete i určovat, na co se smí nebo nesmí dívat v televizi nebo v kolik mají chodit spát a v kolik vstávat? Myslíte, že vše špatné se odehrává jen na sociálních sítích, a že ony jsou strůjci zla?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Stanjura podporuje černý trh. Výrobci alkoholu dali na stůl fakta

16:30 Stanjura podporuje černý trh. Výrobci alkoholu dali na stůl fakta

Stát odmítá odstranit diskriminaci ve zdanění lihovin a místo toho nerovnoměrně zatěžuje zvyšováním …