S dostavbou Temelína musí dojít i na splnění slibů Jihočechům, připomíná Zimola

12.08.2012 14:41 | Zprávy

Dostavba dalších dvou bloků jaderné elektrárny Temelín, jedna z nejvýznamnějších průmyslových investic České republiky posledních desetiletí, může výrazně nastartovat domácí ekonomiku. I proto volá jihočeský hejtman Jiří Zimola po tom, aby se na ní podílelo co nejvíce českých firem. Zároveň připomíná vládní sliby, na jejichž splnění kraj zatím čeká.

S dostavbou Temelína musí dojít i na splnění slibů Jihočechům, připomíná Zimola
Foto: archiv kraje
Popisek: Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola

Všechny dodavatelské firmy ucházející se o dostavbu pro Česko klíčového energetického zdroje slibují, že pro dostavbu jaderné elektrárny Temelín využijí až ze 70 procent české firmy jako subdodavatele. Ať už jde o francouzskou Arevu, americký Westinghouse nebo česko-ruské konsorcium MIR 1200 plzeňské Škody JS s ruským Atomstrojexportem a Gidropressem.

Zastáncem maximálního zapojení českých firem do dostavby dvou bloků Temelína je jihočeský hejtman Jiří Zimola. „Mou představou jako jihočeského hejtmana, ale především jako občana České republiky je, aby Temelín byl v rámci energetické soběstačnosti v příštích dvaceti, třiceti letech dostavěn a aby byl dostavěn maximálně bezpečně,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Jiří Zimola hlavní prioritu.

Bezpečnost, ale i zakázky pro české firmy

V tomto ohledu musí ti tři uchazeči, kteří předali nabídky, zohlednit především maximální bezpečnost a kvalitu dodávaného díla. „Současně ale říkám, že jsem přesvědčen, že mnohé české firmy, jihočeské nevyjímaje, dokáží dnes v rámci subdodávek tuto kvalitní práci nabídnout. Proto by Česká republika, potažmo její firma ČEZ jako investor, měla zohlednit tyto takzvané offsetové nabídky. Tedy to, nakolik se na dostavbě Temelína budou v maximální míře obezřetnosti a bezpečnosti podílet české nebo také jihočeské firmy,“ nabádá jihočeský hejtman Jiří Zimola.

V živé paměti je však ale smlouva na dodávku terénních nákladních vozidel, kterou podepsalo ministerstvo obrany s Tatrou, vlastněnou americkými majiteli. S Tatrou měla jako subdodavatel autodílů spolupracovat také česká společnost Praga. Tatra s ní ale ukončila spolupráci kvůli údajně nekvalitním dodávkám, čímž porušila závazek, že podpoří český průmysl.

Naprosto legitimní požadavky Jihočechů

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Jiří Hroník

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

vstup do vlády

Jaké jsou vaše 3 hlavní podmínky, přes které nejede vlak, a za jakých byste šli do vlády s ODS a spol? Nebo s ODS už nikdy?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Stanjura podporuje černý trh. Výrobci alkoholu dali na stůl fakta

16:30 Stanjura podporuje černý trh. Výrobci alkoholu dali na stůl fakta

Stát odmítá odstranit diskriminaci ve zdanění lihovin a místo toho nerovnoměrně zatěžuje zvyšováním …