,,Všichni to vidí.” Po vysílání reklamy na EU přišla sprcha

14.06.2022 4:44 | Komentář

Jako Bílá paní z roku 1965. Prázdné a umělé. Takto komentuje marketingový expert a člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov propagační videoklip k nadcházejícímu českému předsednictví v EU. Video podle něho dělá z lidí hlupáky a bylo vytvořeno na základě známé hry mezi zadavatelem a zpracovatelem. Zdroj blízký vládě byl ještě ostřejší: „Sračka plná nesmyslů, která v lidech vyvolá buď záchvat smíchu nebo vzteku.”

,,Všichni to vidí.” Po vysílání reklamy na EU přišla sprcha
Foto: Repro ČT
Popisek: Záběr z klidu v ČT propagující české předsednictví v EU

Půl roku budeme určovat agentu a priority Rady Evropské unie. Staneme se centrem rozhodování o unijní politice. Máme příležitost prokázat, že jsme platným a odpovědným členem EU. Takto odvážná a sebevědomá hesla zní úvodem propagačního videoklipu o chystaném českém předsednictví v Radě EU na obrazovkách veřejnoprávní České televize.

Anketa

Má vláda zastropovat ceny pohonných hmot i za cenu, že na to bude doplácet z rozpočtu?

95%
3%
hlasovalo: 15396 lidí

V klipu dále mluví postavy v úloze vojáka, učitelky, novináře a matky několika dětí. Všichni souhrnně vyzdvihují Evropskou unii a nešetří superlativy v hodnocení, co všechno díky EU v naší zemi máme, co jsme vybudovali a jak bezpečně se díky EU cítíme. Navíc prý teď můžeme celému světu ukázat evropskou jednotu a solidaritu.

Proti původnímu plánu se ale vláda rozhodla výdaje na propagaci osekat. Mezi důvody mělo patřit i to, že by zadání reklamního prostoru v celostátním tisku mířilo i do deníků skupiny Mafra, která patří do svěřenských fondů expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. Oficiálně jsou podle ministra pro evropské záležitosti Mikuláše Beka hlavním důvodem úspory kvůli válce na Ukrajině.

Dle Bekova mluvčího Marka Zemana se vláda soustředí na obsahovou a vizuální stránku, kterou budou moci voliči ocenit v televizním a rozhlasovém vysílání. Reklama na předsednictví se už vysílá na ČT a upozorňuje diváky, že předsednická země určuje agendu a priority Evropské rady a údajně se tak stává centrem rozhodování o unijní politice. „Je to prestižní příležitost ukázat, že jsme platným a odpovědným členem Evropské unie,“ sděluje reklama.

Naši redakci zajímalo, nakolik je legitimní za podobné propagační spoty utrácet veřejné peníze, zda má podobně laděná kampaň nějaký reálný smysl a dopad, anebo jde pouze o vládní propagandu. Marketingového specialisty, konzultanta a člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadima Petrova jsme se ptali i na to, jakým způsobem by podle něho měl stát české předsednictví v Radě EU mediálně komunikovat a jak aktuální propagační klip hodnotí. 

Reklamní šot chce říct, že předsednictví Rady EU je věc dobrá, prestižní a významná a ti lidé, kteří v něm účinkují, deklarují, proč to tak je. Ne proto, že si to skutečně myslí, ale protože to tak copywriter napsal do scénáře. 

„Je to taková domluvená hra, kdy zadavatel říká – my to zaplatíme, vy, reklamní agenturo, to vyrobte tak jako vždycky a divákovi to pak naservírujeme. Jen ten zvídavější si řekne – proboha, to nikdo nevidí, jak je to strojené, prázdné a umělé? Ne. My už jsme si zvykli. Jako ve filmu z roku 1965 o Bílé paní, kdy herečka Vlasta Chramostová v roli manželky kastelána hradu Vlastimila Brodského, když mají jít po neexistujícím mostě, říká: ,Nestěžuj si a plav',” popisuje Petrov.

Zdůrazňuje, že propagační šot má lidi přesvědčit. „Takhle, jak je udělán, z lidí dělá hlupáky, když si tvůrci myslí, že lidem má co říct. Na jejich obranu lze ale říct, že ani oni si to nemyslí. A jestli má stát předsednictví komunikovat? Určitě. Dokonce musí, ale ne proboha takhle,” konstatuje Vadim Petrov pro ParlamentníListy.cz.

Otázky k videoklipu jsme směřovali pochopitelně i na Úřad vlády ČR, do okamžiku vydání článků však žádná reakce nedorazila. Pokoušeli jsme se proto zjistit otevřený názor na toto dílo z okolí vládního kabinetu. 

„Chcete přímou odpověď? Sračka. S prominutím, ale jinak to stručně nemůžu popsat. Vláda se holedbá, že chce na propagaci předsednictví ušetřit, fajn, ale i kdyby tenhle spot byl to jediné, co do 1. července uvidíme, tak by za to někdo zasloužil pár facek. Abych se vyjádřil jasně, někdo ze Strakovky, protože mediální agentura jen plní zadání a řeší svůj legitimní byznys. To krucinál nikdo z týmu Fialy nebo Beka nevidí, jak bizarní to je? Voják, novinář. Takový nesmysly. Jestli to stálo milion nebo kolik, dobře no, díru do státního rozpočtu to neudělá, ale je to ta nejzbytečnější věc, jakou vláda od svého nástupu udělala. Dal bych ruku do ohně za to, že ve většině diváků to nevyvolá hrdost na to, že Česko přebírá předsednictví ve sluncem zalité EU, ale vyvolá to buď záchvat smíchu, nebo vzteku,” řekl naší redakci významný politický poradce, který má blízko k několika ministrům.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Odložené Vrbětice: „Policie se zachránila.” Obvinění Koudelky

4:44 Odložené Vrbětice: „Policie se zachránila.” Obvinění Koudelky

Zdaleka ne všichni dotčení hráči se smířili s policejním konstatováním o konci vyšetřování výbuchů v…