Následně se pochlubil, jak v době, kdy byl ministrem zemědělství, dosadil za podivného výběrového řízení Daniela Szóráda do vedení Lesů ČR, který ořezal právní služby.
„Za zhruba dva měsíce ve funkci generálního ředitele Lesů ČR dokázal Daniel Szórád snížit o 40 procent hodinovou sazbu za právní služby, které pro podnik dělají externí právní kanceláře. To je významná úspora,“ řekl tehdy ministr zemědělství Jurečka. Daniel Szórád k tomu dodal: „Snahou Lesů bude racionalizovat režijní náklady, abychom při zachování správného hospodaření zároveň ušetřili tam, kde to bude možné.“
Můžeme se jen domnívat, co přesně ořezáním právních služeb oba aktéři mysleli.
Jak jsme se seznámili s historií exředitele Szóráda, šetřilo se spíše na nesprávných místech.
„Dovolil jsem si srovnání k tomu, jak se dá rozhazovat z peněz daňových poplatníků. Ono výdaji na právní služby se dá dobře vysávat kde jaký veřejný rozpočet, zde v případě Lesů ČR je bohužel krásně vidět.“ Marian Jurečka, Twitter 5. ledna 2022
Výhodné smlouvy. Jak pro koho
Policií obviněný Szórád v době svého řízení uzavíral pro podnik, a tedy pro stát, nevýhodné smlouvy s partnery na komplexní služby v lese a na prodej dříví.
Počíná si premiér Fiala ve své funkci dobře?Anketa
Podnik díky takto uzavřeným smlouvám může přicházet o stovky miliónů až jednotky miliard korun, jelikož nastavený mechanismus pomocí indexace cen dříví by v případě takové situace opět nereflektoval trh s dřívím. K takovému výraznému selhání z pohledu indexace cen dříví, kdy například v minulém roce ceny rostly skokově z měsíce na měsíc, došlo už potřetí.
Tentokrát je ovšem znevýhodněný stát.
Vysoutěžené ceny jsou výrazně jiné, než byly v době uzavření smluv.
Firmy na tom jasně profitují.
Je tedy otázkou, zda ministr Jurečka a jeho kolega Szórád vůbec splnili úkol tehdejší vlády a zda nešlo o pouhopouhé výpovědi smluv dle dohody a uzavření nových, nadto bez výraznějších změn. V takto uzavřených smlouvách totiž opět hrozil v případě kalamity a při výrazném poklesu cen dříví další generální pardon. K tomu, jak je vidno, objektivizace smluv nevedla. Spíše se pokračovalo v zajetém systému.
Ing. Marian Jurečka
Ztráta
Později podnik vyčíslil ztrátu z přesoutěžení zakázek ve výši 2,5 mld. Kč. Je neuvěřitelné, že Lesům ČR padaly výnosy kvůli poklesu cen dříví, gradovala kůrovcová kalamita, a on umožnil firmám ukončit bez sankčně smlouvy, a přesto nadále rozpouštěl pěstební a další rezervy.
Na nefunkční způsob prodeje dříví upozorňuje také NKÚ, když zmiňuje, že model s dlouhodobě uzavřenými smlouvami je při extrémní kůrovcové kalamitě nevýhodný.
Podnik se nakonec z červených čísel dostal díky dotaci MZe, která činila 2,3 mld. Kč.
I na tyto finanční machinace v kontextu kůrovcové kalamity poukazuje NKÚ: „V době před kalamitou si udržovaly Lesy ČR finanční soběstačnost. Od roku 2013 zákon umožňuje MZe rozhodnout o přidělení části zisku Lesů ČR do fondu zakladatele.“ V letech 2013 až 2018 do něj převedly celkem téměř 32 miliard korun.
Výtah ze zprávy NKÚ pro VLS 10/2018
Funkce za odměnu
Jestli jde o dobré, či špatné hospodaření a správu cizího majetku, by měly řešit orgány činné v trestním řízení.
Každopádně došlo ke zjevnému snížení hodnoty a kondice firmy. Jestli to bylo manažerské selhání či přímo řízený proces za účelem případné privatizace, se můžeme dnes jen domnívat. Co je ale neoddiskutovatelné? Že předseda KDU-ČSL jako tehdejší ministr zemědělství nedodržel vládou uložený úkol, který zněl, že může provést optimalizaci smluv u smluvních partnerů za podmínky, že případný negativní finanční dopad do tržeb podniku nebude pokryt z externích zdrojů.
Nešlo pouze o zmíněné. Jsou tu i další body:
- Ještě v roce 2017 a 2018 byly z podniku LČR vyvedeny z pěstebních a dalších rezerv do fondu zakladatele zhruba tři miliardy, přestože se podnik propadal do ztrát.
- Na základě generálního pardonu, vývoje kůrovcové a větrné kalamity, která zasáhla celý středoevropský prostor, se dalo předpokládat, že cena dřeva bude klesat, a tím i zisk. Lesy vyčíslily ztrátu z vypovězených smluv od lesnických firem asi na 2,5 miliardy korun.
- Je zvláštní, že Szórád ani Jurečka neinformovali vládu o finančních problémech veřejně, a nepožádali tak o zastavení převodu finančních prostředků z pěstebních rezerv do fondu zakladatele. Ať to bylo vědomě, či z neschopnosti, tak si podnik musel 1,5 roku zažádat o úvěr, aby pokryl své závazky. Tím musel být částečně financován z externích zdrojů, což bylo s přímým rozporem Usnesení Vlády ČR ze dne 25. 9. 2017.
- Nedošlo k objektivizaci smluv, ale pouze ke zrušení a vypsání nových.
autor: Tomáš A. Nový