Gigantická škoda! Bém ukazuje Pražanům, o kolik prý Hudeček prodražil Blanku

24.04.2014 16:57

Nedávný verdikt rozhodčího soudu po více než čtyřech měsících odblokoval situaci kolem tunelového komplexu Blanka. Ten se začal stavět za primátora Pavla Béma, jenž pro ParlamentníListy.cz podrobně popisuje, k čemu došlo za jeho nástupců a kde hledat důvody škody gigantického rozsahu, která, ať už z ješitnosti, neprofesionality nebo diletantismu nynějšího primátora Tomáše Hudečka, Praze vznikne.

Gigantická škoda! Bém ukazuje Pražanům, o kolik prý Hudeček prodražil Blanku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ex-primátor Pavel Bém

Od sedmého prosince minulého roku se čekalo, co bude dál se stavbou tunelu Blanka. Tehdy se ji rozhodl Metrostav přerušit jednak kvůli neproplaceným fakturám, ale i proto, že Praha jako investor neschválila další postup prací. K odblokování stavu došlo až 18. dubna verdiktem rozhodčího soudu, který rozhodl, že Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců a Praze pak soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun.

„My jsme na základě našich právníků za tímto rozhodnutím šli celou dobu. To znamená od první chvíle, co jsme se obrátili na arbitrážní soud, tak jsme věřili, že je to nejrychlejší cesta, jak tunel dokončit,“ zareagoval po rozhodnutí soudu pro Český rozhlas primátor Prahy Tomáš Hudeček. „A to se dnes alespoň významným směrem posunulo. Soud samozřejmě nekončí, ale myslím, že verdikt mluví za vše. Po tom všem martýriu je to velké vítězství jak Pražanů, tak i postupu, který jsme zvolili,“ pochvaloval si Hudeček, i když mluvit v této souvislosti o vítězství Pražanů se zdá být přitažené za vlasy.

Zastavení stavbu tunelu Blanka absurdním způsobem prodražilo

„Tunel Blanka je černá stavba a staví se bez platné smlouvy. Tunel Blanka byl za éry primátora Béma černou dírou na peníze. Nikdo tu stavbu nekontroloval a neřídil, měla stát 21 miliard a bude stát nejméně dvakrát tolik,“ tak takhle nějak to podle exprimátora Pavla Béma řekl Tomáš Hudeček poté, co vystoupil z olomouckého politického „rychlíku“ přímo hlavním vchodem do Nové radnice hlavního města Prahy na Mariánském náměstí. Od listopadu 2011 to podle Pavla Béma zopakoval jako první náměstek pražského primátora a následně jako primátor snad stokrát. Tomáš Hudeček je v nejvyšších výkonných funkcích Prahy přesně 885 dní. A to už je dlouhá doba.

Pavel Bém, jenž řídil Prahu z pozice primátora v letech 2002 až 2010, tvrdí, že se výrok soudu dá přeložit tak, že smlouva je platná, stavba není černá, nýbrž zcela legální, a město je dlužník a musí okamžitě zaplatit.. „Poslední Hudečkovy kroky byly ´fenomenální´. Sedmého prosince loňského roku zastavil již téměř postavenou největší městskou dopravní stavbu ve střední Evropě s odvoláním na neplatnost smlouvy a předal ji k arbitráži. Způsobil tím další paralýzu pražské dopravy a především zcela absurdním způsobem stavbu tunelového komplexu prodražil,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Pavel Bém.

Metrostav musí po Praze smluvní pokuty a penále vymáhat

Závěr arbitrážního soudu je podle něj výmluvný. Smlouva platí, město musí zaplatit 2,7 miliardy za odvedené práce, další 1,3 miliardy za dokončení a předmětem dalšího řízení budou pochopitelně další a další miliardy. „Ale tím to nekončí. Dva a půl roku neproplácení odvedené práce v sobě skrývá Pandořinu skříňku v podobě penále a smluvních sankcí. A tak Metrostav má být podle velmi tvrdé a platné smlouvy sankcionován za každý den z prodlení dokončení díla, hl.m. Praha musí platit obrovské penále za pozdní platby faktur,“ upozorňuje bývalý pražský primátor.

Přitom k 1. březnu 2013 tyto smluvní pokuty a penále činily podle oficiálního sdělení ředitele Magistrátního úřadu HMP v odpovědi na interpelaci ing. Březiny 200 milionů korun. „K 1. dubnu letošního roku tato částka už nejspíš přesáhne jednu miliardu korun! Nedovedu si představit, že by tyto peníze Metrostav nevymáhal, a to prostě proto, že by ošidil vlastní firmu a vlastní akcionáře. A to je trestný čin. Připočtěme náklady za ´zamrznutí´ stavby, odvoz a následný transport technologií, ostrahu, inflační nárůst způsobený nikoliv tím, že stavba je ´zavřena´ půl roku, ale spíše, že už se na ní fakticky rok nic neděje,“ podotýká pro ParlamentníListy.cz Pavel Bém.

Přímá škoda způsobená hlavnímu městu se blíží dvěma miliardám

Praha faktury neplatí, nicméně z každé jednou vystavené faktury naopak musí Metrostav odvádět státu DPH a všechny tyto zmíněné náklady lze odhadnout řádem stovek milionů korun. „A neměli bychom také zapomenout na další transakční náklady, které jsou spojeny se službami právních kanceláří a samotného arbitrážního řízení. V tuto chvíli je přímá škoda způsobená hlavnímu městu Praze ´špatnou péčí hospodáře´ a ´chybami při správě cizího majetku´ odhadem jedna a půl až dvě miliardy korun,“ konstatuje nejdéle sloužící polistopadový primátor Prahy.

Občas prý v médiích registruje věty typu: „To nevadí, důležité je, že pan Hudeček nekrade“, a proto by prý rád tuto mediální mystifikaci poopravil. „Krádež je úmyslným trestným činem. Všechny kroky, které pan Hudeček dělal, učinil zcela vědomě, a to dokonce v mnoha případech na základě schválení Radou a v jednom případě dokonce Zastupitelstvem. Na základě desítek právních posudků, které mu mimo jiné také říkaly, jaká podstupuje rizika, nejenom ekonomická, ale také právní,“ připomíná pro ParlamentníListy.cz Pavel Bém.

Hudeček „krade“ a je úplně jedno, jestli z ješitnosti či diletantismu

Tomáš Hudeček a celá jeho Rada tak způsobili hlavnímu městu Praze obrovskou škodu, z hlediska právní dikce „škodu velkého rozsahu“. „A já si dovolím dodat – ´škodu gigantického rozsahu´. A to vše zcela vědomě! Takže pan Hudeček ´krade´ a je úplně jedno, jestli z hlouposti, ješitnosti, neprofesionality, diletantismu či úplně jiných důvodů. Do této škody nepočítám infarkty řidičů způsobené dopravními zácpami ani zničené plíce 350 tisíc Pražanů, kterých se stavba této části vnitřního Městského okruhu dotýká,“ říká Pavel Bém.

Stavbaři mají z výroku soudu za povinnost stavbu dokončit do pěti měsíců a Tomáš Hudeček na to konto slibuje otevření Blanky v říjnu letošního roku, tedy těsně před volbami. „To má ovšem háček. Metrostav má soudem nařízenou povinnost dokončit pouze stavební část. Na ni musí navázat výstavba a dokončení technologické části, na níž je v platném projektu určen čas 12 měsíců, a pochopitelně testování a zkušební provoz tunelu. Říjnový termín je tak samozřejmě nerealistický. Vypovídá o mnohém: nejenom o ztrátě soudnosti, ale také o politickém ´Kartágu´, které se na pana Hudečka za jeho ´primátorování´ řítí,“ míní exprimátor.

Místo otevřeného výběrového řízení se použije zadání zakázky „z ruky“

Jsou tu ale ještě dva další dramatické „háčky“, podle Bémovy metafory přímo obrovské „háky na porážku“. Jednak to, že k provozu samotného tunelového komplexu je nezbytné zařízení tzv. „Dispečinku“, jehož náklady se odhadují na 200 – 300 miliónů a jedná se tedy o velkou stavební zakázku. „Ta se podle zákona musí soutěžit v otevřeném výběrovém řízení a celý takový proces trvá minimálně jeden rok. Pan Hudeček ještě nezačal. A už asi nezačne. Nejspíše bude muset zvolit opět ten nejzkorumpovanější způsob, který existuje, a který tak často aplikuje, a to ´Jednací řízení bez uveřejnění´, tedy zakázku ´z ruky´ předem určenému zájemci!“ upozorňuje Pavel Bém s tím, že pochopitelně budou následovat trestní oznámení a lze se připravit na další soudní dohry.

„Tím ale vůbec nejzávažnějším problémem je právě urputná snaha pana Hudečka vyhnout se za svoji flagrantní hloupost, absolutní politickou nezodpovědnost a manažerský diletantismus trestnímu stíhání pro porušení zákona o veřejných zakázkách. Ten totiž jasně stanoví, že pokud náklady stavby přesáhnou vysoutěženou částku o více než dvacet procent, je povinností zadavatele, v tomto případě hlavního města Prahy, vypsat novou soutěž. A to pan Hudeček neudělal, v důsledku toho začal ´kategorizovat´ práce, a tím zcela nesmyslně dublovat odpovědnost a práce Technického dozoru investora, IDS Praha, a v konečném důsledku se rozhodl pro absurdní krok zastavení stavby,“ vysvětluje Pavel Bém.

Primátor v kleštích a se zdravou kůží už vyváznout nemůže

Tomáši Hudečkovi totiž někdo poradil, že když přenese odpovědnost na arbitrážní soud, a ten jakkoli rozhodne, tak zákon o veřejných zakázkách nemusí platit. „A to není podle českého práva možné. Takže paradoxně se pan Hudeček dostal do ´porodních kleští´ a z tohoto porodu nelze vyváznout se zdravou kůží. Arbitrážní soud přikáže platit, pan Hudeček zaplatí a zároveň tím poruší stále platný zákon o veřejných zakázkách. Pan Hudeček prohlásil v posledním Hydeparku v České televizi, že ´Blanka smrdí´. A má pravdu. Svojí nečinností, hloupostí a prázdným populismem vyrobil z jednoho trestného činu hned dva. A možná mu to už došlo. Jenže pozdě bycha honit,“ poznamenává Pavel Bém.

Následně shrnuje fakta o tunelu Blanka, která většina médií pro něj z těžko pochopitelných důvodů zamlčuje. „Tunelový komplex má pod tvrdými sankcemi schválený a platný termín dokončení stavební části do konce roku 2010 (!), následně technologické části v délce 12 měsíců s tím, že část technologie mohla být instalována již při dokončování stavebních prací dohodou mezi Metrostavem a ČKD. K 30. září 2011 (!) měla být stavba otevřena ve zkušebním režimu, to znamená i pro veřejnost. Tedy již téměř dva a půl roku!“ zdůrazňuje bývalý primátor.

Už před čtyřmi lety bylo z projektu Blanka hotovo 95 procent stavby

Celá stavba měla stát podle původních odhadů, ale také schválených smluv, více než 30 miliard korun, rozdělených na přípravnou a projektovou část, stavební část (21,2 miliardy), technologickou část (4,49 miliardy) a technický i investiční dozor stavby (IDS Praha). „K tomu samozřejmě musíme přičíst inflační nárůst ceny stavebních prací, který musí být součástí každé velké smlouvy na stavební dílo, vždyť projekt se soutěžil v letech 2005/06, ale bohužel i náklady za změny technologií a vícepráce způsobené opakovanými propady a haváriemi,“ vypočítává Pavel Bém.

Za jeho působení ve funkci primátora hlavního města Prahy byla k 30. září 2010 téměř dokončena stavební část projektu (95 procent), zbývaly drobné dokončovací práce a následně technologická část. „Bylo proplaceno přesně 18,5 miliardy korun. Ani koruna víceprací! Na vícepráce za propady a havárie, a tudíž i jejich proplacení, běželo trestní oznámení na neznámého pachatele podané Prahou a primátorem,“ říká pro ParlamentníListy.cz Pavel Bém s tím, že nové politické vedení Prahy po volbách 2010 místo skutečné komunální, politické a manažerské práce začalo politikařit a „sbírat“ mediální body, což kritikou jeho jako bývalého primátora šlo snadno.

Ti, co měli plná ústa kritiky na adresu kontroly, nekontrolovali vůbec

Nesmiřitelný politický boj ve vedení města v konečném důsledku vedl ke dvěma rošádám v Radě. Vyměnili se několikrát radní a nakonec i primátor. „I za to někdo nese politickou odpovědnost, protože tyto skutečnosti dokonaly dílo zkázy v Praze. Tak organizačně náročná stavba tunelového komplexu Blanka přestala být logicky kontrolována, dozorována, a to navzdory trojstupňovému systému kontrolní činnosti, které jsem na stavbě zavedl já. Výsledkem je cynická realita: Hudeček a spol., kteří měli plná ústa kritiky na adresu kontrolní činnosti, nekontrolovali vůbec, stavba se zcela vymkla kontrole, takže se po 15 měsících zjistilo, že je prostavěno za několik miliard, ale nikdo se nemá k tomu, aby je proplatil,“ líčí Pavel Bém, jak v krabicích od bot leží faktury.

Do toho pak podle něj přichází tehdejší primátor Svoboda a říká: „Musíme kategorizovat práce, abychom věděli, které faktury jsou za co, a jestli je vůbec můžeme proplatit.“ „Jako by toto nebyla primární zodpovědnost technického dozoru investora, IDS Praha, který za to inkasuje stamilionové částky! A tak postupně nejrůznější právní (!) firmy začaly ´kategorizovat´, aniž by se v dané problematice jakkoliv měly vyznat, a začaly tak konzumovat další desítky miliard korun městského rozpočtu. Ještě před tím dostali někteří soukromí právníci, například pan Láska, milionové zakázky ´z ruky´, samozřejmě opět v rozporu se zákonem. ´Účet šetření´ na Blance se začal pěkně rozrůstat,“ shrnuje exprimátor.

Klíčová dopravní stavba pro Prahu měla být zprovozněna začátkem roku 2012

Obrovské náklady s sebou nese i samotné arbitrážní řízení. „A to nejenom opět ´fenomenálním´ zadáním zakázky ´z ruky´ ve výši 22 miliónů korun v jednacím řízení bez uveřejnění společnosti Squires and Sanders. V pátek jednoho týdne pan Hudeček osloví tuto kancelář a další úterý na jednání Rady HMP se rozhodne o jejím přidělení. Neuvěřitelné! A to vše se děje za úsměvů a výroků protikorupční, transparentní a hospodárný. Opět typická ukázka toho nejméně transparentního a nejméně hospodárného zacházení s veřejnými prostředky. Vlastní odměnu arbitrům zatím neznáme, ale brzy se ji dozvíme. Jistě se bude jednat o další desítky miliónů korun,“ nepochybuje Pavel Bém.

Závěrem tvrdí, že Tomáš Hudeček svoji nekompetentností a hloupostí prodraží výstavbu tunelu Blanky řádově o miliardy. „Konečný účet ještě neznáme. Namísto toho, aby byla tak klíčová dopravní stavba pro naši metropoli zprovozněna už začátkem roku 2012, píše se polovina roku 2014 a konec stavby je realisticky v nedohlednu. Čas jsou v tomto ohledu nejen peníze, ale i naše zdraví. Pan Hudeček za dobu svého působení nezrealizoval jediný pro budoucnost Prahy rozumný projekt, dokonce žádný ani nezahájil a nepřipravil pro své následovníky. Povedlo se mu jen ´roztrhat´ připravený Územní plán HMP a následně zastavit a částečně zničit pro Prahu nejdůležitější dopravní stavbu. O našich politických krocích rozhodují v dlouhodobém horizontu voliči a ti se rozhodují podle výsledků. Pane Hudečku, bravo! Jste vážně ´kabrňák´,“ uzavírá Pavel Bém své hodnocení.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

4:44 Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

V diskusi plzeňských občanů s předsedkyní KSČM a koalice STAČILO! Kateřinou Konečnou projevil obavy …