Konec generála ČD odhalil „divné věci“. Pozemky za miliardy

18.03.2022 9:49 | Kauza

Na konci února z funkce ředitele ČD odstoupil Ivan Bednárik. Jako generální působil u národního dopravce od konce roku 2020. Předtím vedl šest let divizi ČD Cargo. Na jeho místo bylo vyhlášeno výběrové řízení. Jedním z medializovaných důvodů jeho odchodu byly okolnosti takzvaných finančních kompenzací za užívání pozemků ČD.

Konec generála ČD odhalil „divné věci“. Pozemky za miliardy
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Pro laika zcela nepřehledné téma je přitom prosté.
 
Dráhy dlouhodobě a opakovaně žádaly od Správy železnic peníze za to, že užívá pozemky v jejich vlastnictví.
 
ČD jsou národní dopravce, Správa železnic je státní organizace. Jakýkoli spor obou silných subjektů náleží do gesce resortu dopravy ministra ODS Martina Kupky.
 

Anketa

Vede si Petr Fiala ve funkci premiéra dobře?

4%
95%
hlasovalo: 69687 lidí
Jediný akcionář ČD je Česká republika, přeneseně Ministerstvo dopravy, u odpovědnosti směrem vzhůru platí totéž u SŽ.
 
Jenomže stav, ve kterém se problém financování kompenzací nachází nyní, není otázkou dneška.
 
ParlamentníListy.cz mapovaly vývoj, který končí právě odchodem Ivana Bednárika z čela nejsilnějšího dopravce v republice. První část tohoto materiálu tak bude věnována výhradně vývoji a následné eskalaci problému, ve kterém jde o miliardy korun.

Kupka byl překvapen

„Jde o to, že všichni dopravci platí Správě železnic poplatky za používání kolejí, a tak si České dráhy naopak naúčtovaly nájem za pronájem pozemků pod nimi, jenže nového ministra to překvapilo a zaskočilo,“ uvedl ve zpravodajství ČT v polovině února její redaktor. Ivan Bednárik odpověděl, že zaznělo, „že tři a půl miliardy tam prostě není potřebných a kvůli tomu si můžeme dovolit je škrtnout.“
 
 
Zachovat tento stav by ale podle ministra Kupky znamenalo čelit právním sporům.
 
Situaci chce řešit přímo prodejem pozemků Správě železnic, kdy a za kolik, zatím není jasné. „To je právě věc, která především čeká na notifikaci v Evropské unii, a na straně Správy železnic na správě státu v tuhle chvíli prostě není možné ten krok dokončit, aniž by vznikly například velmi závažné právní spory,“ reagoval Kupka.
 
Jeho angažmá je v celé problematice zanedbatelné. Vyčítat mu lze pouze to, že neměl zdání, o jak rozsáhlý a letitý problém se jedná. Neznal zřejmě ani anabázi kolem pozemků, ani předešlou dokumentaci.
 
Proto i jemu PL připomenou, jak šly události za sebou.

Osm let, kdy resort dopravy otálel

Již 14. 5. 2014 byl společným dopisem ČD a SŽ informován ministr dopravy Prachař, že ČD musí v souladu s péčí řádného hospodáře požadovat po SŽ platbu za užívání pozemku v jejich vlastnictví.
 

Anketa

Prožije Evropa letní prázdniny už v míru?

32%
61%
hlasovalo: 41724 lidí
Dopisem ze dne 7. 12. 2015 byl o této skutečnosti informován rovněž ministr dopravy Ťok.
 
V lednu 2016 a opakovaně pak v roce 2017 ČD předložily SŽ návrh memoranda o finanční kompenzaci za užívání pozemků v jejich vlastnictví.
 
Dne 11. 5. 2017 se konalo jednání mezi ČD, SŽ, Státním fondem dopravní infrastruktury a resortem dopravy, na kterém MD deklarovalo, že užívání pozemků je třeba vyřešit.
 
Dopisem ze dne 29. 5. 2017 SŽ informovala ČD, že na základě výsledků jednání konaného dne 11. 5. 2017 vítá uzavření dohody za účelem vyřešení užívání pozemků, přičemž možností je zápočet pohledávek ČD a SŽ anebo čistá finanční kompenzace.
 
Následně dne 18. 2. 2020 ČD vyzvaly SŽ k uzavření dohody o mimosoudním jednání.
 
 
Dopisem ze dne 4. 8. 2020 SŽ informovala ministra dopravy Havlíčka o aktuálním stavu projektu převodu pozemků včetně znaleckého odhadu celkové hodnoty transakce. Přílohou dopisu byl také znalecký odhad výše kompenzace.
 

Anketa

Zvládne Petr Fiala krizi cen energií a pohonných hmot?

hlasovalo: 70725 lidí
Dne 14. 9. 2020 byl ministr dopravy Havlíček ze strany SŽ informován o dalším vývoji transakce s tím, že 99 procent pozemků je již připraveno pro převod. Součástí dopisu byla informace o kompenzaci za užívání pozemků ve výši 1,707 miliardy korun za období od 1. 3. 2017–31. 8. 2020.
 
Na dopis ze dne 14. 9. 2020 reagoval ministr dopravy Havlíček dopisem ze dne 19. 11. 2020, kde vyjádřil názor, že s ohledem na celkovou výši transakce přesahující deset miliard korun je třeba transakci věnovat patřičnou pozornost. Současně avizoval zřízení pracovní skupiny zaměřené také na financování transakce.
 
A pak? Dne 4. 12. 2020 požádaly ČD dopisem generálního ředitele SŽ Svobodu o sdělení výsledků vyjednávání mezi SŽ a Ministerstvem dopravy ohledně financování projektu.
 
Tvrdit, že byl ministr Kupka zaskočen nebo překvapen, je v tomto směru neadekvátní.
 
Resort dopravy o problému věděl už jen proto, že celou agendou prochází jméno současné Kupkovy náměstkyně Lenky Hlubučkové, která na ministerstvu působí od roku 2008.
 
Nejen její roli v celé kauze bude věnován další materiál.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

15:15 Co to je? Knihu koupili, ale prodávat ji nechtějí? Miloš Zeman zakročil

Kniha Spiknutí, která byla v minulém týdnu v pražském Arcibiskupském paláci slavnostně uvedena na tr…