Konec generála ČD odhalil „divné věci“. Pozemky za miliardy
18.03.2022 9:49 | Kauza
Na konci února z funkce ředitele ČD odstoupil Ivan Bednárik. Jako generální působil u národního dopravce od konce roku 2020. Předtím vedl šest let divizi ČD Cargo. Na jeho místo bylo vyhlášeno výběrové řízení. Jedním z medializovaných důvodů jeho odchodu byly okolnosti takzvaných finančních kompenzací za užívání pozemků ČD.
Foto:
red
Popisek: ČD - logo
Pro laika zcela nepřehledné téma je přitom prosté.
Dráhy dlouhodobě a opakovaně žádaly od Správy železnic peníze za to, že užívá pozemky v jejich vlastnictví.
ČD jsou národní dopravce, Správa železnic je státní organizace. Jakýkoli spor obou silných subjektů náleží do gesce resortu dopravy ministra ODS Martina Kupky.
Jediný akcionář ČD je Česká republika, přeneseně Ministerstvo dopravy, u odpovědnosti směrem vzhůru platí totéž u SŽ.
Jenomže stav, ve kterém se problém financování kompenzací nachází nyní, není otázkou dneška.
ParlamentníListy.cz mapovaly vývoj, který končí právě odchodem Ivana Bednárika z čela nejsilnějšího dopravce v republice. První část tohoto materiálu tak bude věnována výhradně vývoji a následné eskalaci problému, ve kterém jde o miliardy korun.
Kupka byl překvapen
„Jde o to, že všichni dopravci platí Správě železnic poplatky za používání kolejí, a tak si České dráhy naopak naúčtovaly nájem za pronájem pozemků pod nimi, jenže nového ministra to překvapilo a zaskočilo,“ uvedl ve zpravodajství ČT v polovině února její redaktor. Ivan Bednárik odpověděl, že zaznělo, „že tři a půl miliardy tam prostě není potřebných a kvůli tomu si můžeme dovolit je škrtnout.“
Než položím dotazy, odcituji vašeho předsedu: ,,Pakliže bude SPD ve vládě, provedeme revizi všech povolení k pobytu Ukrajinců v ČR, aby zůstali pouze ti, kteří pracují na pojištěném pracovním místě, na které není prokazatelně k dispozici český občan. Všem ostatním ukončíme povolení k pobytu a ukončí...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.