Známe skutečnou pravdu o statisícových platech na SŽDC. Přečtěte si

15.04.2013 19:45

Až 826 tisíc měsíčně měl prý podle nového návrhu odměňování pobírat šéf Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. Také jeho náměstci si měli polepšit - měli brát měsíčně až 660 tisíc korun. S těmito ciframi přišel server Česká pozice. ParlamentníListy.cz ale zjistily, že vše je trošku jinak: cifry jsou nadnesené. Byly totiž vypočítány z neexistujících platů. Přesto Oldřich Kužílek ze společnosti Otevřená společnost upozornil, že platy manažerů ve státní správě jsou všeobecně neúměrně vysoké.

Známe skutečnou pravdu o statisícových platech na SŽDC. Přečtěte si
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Již delší dobu se hovoří o tom, že manažeři ve státem vlastněných firmách berou neuvěřitelné platy. Tak třeba v polostátním ČEZu prý pobírá asi deset ředitelů milión 300 tisíc korun měsíčně! Že je tomu podobně i ve státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), to si asi dosud dokázal málokdo představit. Přesto server Česká pozice informoval, že od dubna mohl šéf SŽDC pobírat až 826 tisíc měsíčně.

Připomeňme ale napřed, že právě toto byl jeden z důvodů, proč ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) koncem března navrhl vládě odvolat pět členů správní rady SŽDC. Jeho členové totiž i přes jeho nesouhlas schválili nepochopitelné zvýšení mezd manažerů SŽDC.

„Stanjura koncem března navrhl vládě odvolat pět členů správní rady SŽDC, protože přes nesouhlas ministra dopravy schválili zvýšení mezd a odměn členům vedení a správní rady až o 18 procent. Přitom už podle usnesení správní rady z července 2012 měl generální ředitel nárok (včetně ročních a tříletých odměn) na 700 tisíc korun měsíčně a jeho pět náměstků po 560 tisících,“ píše v této souvislosti Česká pozice.

Server navíc prý zjistil, že nový návrh na zvýšení platů počítal s tím, že šéf SŽDC Jiří Kolář měl dostat měsíčně 826 tisíc a jeho náměstci pak 660 tisíc korun. Členové správní rady SŽDC a jednotlivých odborných výborů si měli také polepšit o 18 procent. Předseda správní rady přitom dosud pobíral měsíčně 45 tisíc, místopředseda pak 40 tisíc a řadoví členové 35 tisíc korun.

Věc s navýšením platů ale nakonec měla dohru - na popud ministra dopravy Stanjury se totiž projednávala na vládě a to spolu se Stanjurovým návrhem na odvolání pěti ze sedmi členů správní rady SŽDC.

Kalousek chtěl "říznout" Koláře

„Podle informací České pozice návrh na navyšování platů o 18 procent vytočil všechny ministry. Ministr financí Miroslav Kalousek dokonce navrhl ´říznout´ i generálního ředitele SŽDC Jiřího Koláře, který byl do funkce jmenován loni v dubnu, ale jeho slova nepadla na úrodnou půdu,“ píše pak navíc k aféře Česká pozice.

Údajně se tehdy na jednání kabinetu čílil také premiér Petr Nečas. „Vzhledem k tomu, že toto navýšení mezd a odměn bylo schváleno jako platné k 1. dubnu letošního roku, ještě zítra se na ministerstvu dopravy sejde správní rada v novém složení a toto navýšení mezd a odměn managementu Správy železniční dopravní cesty okamžitě zruší,“ řekl pak Nečas po tehdejším jednání vlády, které se uskutečnilo 27. března.

Podle informací ČTK byli následně z rady odvoláni Ivan Adamec, Libor Joukl, Jakub Hodinář, plzeňský boss ODS Roman Jurečka a Radim Vysloužil. Aby rada ale byla usnášeníschopná, museli být do ni schváleni alespoň další dva členové – krátce poté se jimi stali náměstci ministra dopravy Jaroslav Deml a Jiří Žák. Tento kontrolní orgán má tedy nyní pouze čtyři členy, další tři členové mají být zvoleni později.

Platy manažerů jsou o dost jiné

Do tohoto bodu by se tak zpráva o tom, co se děje SŽDC mohla uzavřít. Jenže jak zjistily ParlamentníListy.cz, věc se má trošku jinak: platy manažerů totiž nebyly ani před návrhem tak vysoké, jak Česká pozice uváděla. Upozornili na to tiskový mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský, ale i předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

„Zvýšení platů, které měla schválit správní rada, nebylo realizováno, takže to je nyní věc minulá. Ovšem výše platů, které mělo vedení SŽDC od září doteď, je podstatně, podstatně nižší. Takže to jsou nějaké úplné nesmysly, co někdo napsal a pak zveřejnil,“ zmínil pro ParlamentníListy.cz k číslům uváděným Českou pozicí odborář Pejša.

Mluvčí: Nevím, z jaké chodby ty informace mají...

„Nikdo z České pozice se nás na plat generálního ředitele neptal. Z jakého dokumentu, nebo z jaké chodby to mají, tak to netuším,“ reagoval pak krátce na to tiskový mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Podle něj se ale skutečně platy staly osudovými pro správní radu. „Ano, mám informace, že schválení materiálu bylo jedním z hlavních důvodů odvolání. Ale jaké byly ty další důvody, k tomu se mi nepřísluší vyjadřovat,“ zmínil dále mluvčí.

Podle návrhu správní rady měly být zavedeny do odměňování klíčových manažerů SŽDC ta schémata, kde by plat byl odvislý od plnění jednotlivých bodů. „V případě stoprocentního plnění a víceplnění by se potom dalo dosáhnout až na cifry, které by znamenaly navýšení stávajícího platu,“ vysvětlil trošku nesrozumitelně mluvčí.

„Nikdy v životě jsem to číslo neviděl,“ reagoval pak mluvčí na částky 700 tisíc měsíčně a 826 tisíc měsíčně, které zveřejnila Česká pozice.

Ředitel Kolář má "jen" 350 tisíc

Později pro ParlamentníListy.cz Ptačinský dodal: „Mohu potvrdit, že ona částka 826 tisíc měsíčně je úplné hausnumero. Náš generální ředitel má nyní plat 350 tisíc korun a jeho náměstek 280 tisíc, což je jejich základní plat a tento údaj je potvrzený od ekonomického náměstka SŽDC. Údaj, o kterém píše Česká pozice (700 tisíc korun pro ředitele SŽDC - pozn. red.) je míněn se všemi možnými odměnami. Ovšem odměny za rok 2012 nebyly nikdy vyplaceny. Odměny by byly vyplaceny pouze v tom případě, kdyby s nimi souhlasila správní rada, k čemuž ale nedošlo.“

Přesto se ale i nad takovýmito částkami pozastavil jak železničářský odborový boss Pejša, tak i Oldřich Kužílek ze společnosti pro Otevřenou společnost.

Platy nezveřejňují, proto ty dohady

Podle Kužílka se takovéto dohady nad platy manažerů státních společností, anebo společností zčásti vlastněných státem vynořují právě proto, že nejsou veřejně dostupné.

„U veřejných institucí je jasné, že informace o platech musejí být veřejné, to jsou povinni poskytovat. Bylo by i slušné a správné, kdyby je firmy aktivně zveřejňovaly i bez žádostí novinářů, tedy kdyby to dávaly na svůj web, což je v některých zemích zcela běžné. Musíme si uvědomit, že tito manažeři jsou placeni z čistě veřejných zdrojů. Je jasné, že se ale dnes jejich platy dostaly do nějaké nesmyslné a absurdní úrovně, která nemůže odpovídat jejich odpovědnosti,“ zmínil pro ParlamentníListy.cz Kužílek.

„V soukromém sektoru bychom to asi chápali, že ten člověk nakládá se svým majetkem a tak z toho má třeba i velký příjem ve smyslu nějakého platu,“ zauvažoval dále Kužílek, podle něhož ovšem není možné, aby v době ekonomické krize lidé, kteří jsou státem jmenovaní do funkcí, kde mají nakládat se státním majetkem, měli platy naprosto neodpovídající situaci.

"Další problém je pak v tom, že informace o platech na webech státních institucí ani nejsou a když tam jsou, pak jsou velmi chytře schované, aby je člověk ani nenašel. Mělo by to být ale ukotveno na těch hlavních stránkách, kde jsou základní povinné informace o subjektu. Tam by měl být pak také základní odklik pod jednu úroveň nad hlavní informací,“ dodal Kužílek s tím, že si pro Otevřenou společnost kdysi dělal analýzu, jak to vypadá s platy v nejvyšších patrech soukromé sféry.

Měli by je z toho ministerstva vymést všechny

„Tesco zaměstnává 239 manažerů typů ředitelů, kteří mají průměrný měsíční příjem 117 tisíc korun, ředitelé středně velkých podniků mají platy 100 až 200 tisíc měsíčně, 42 členů vedení Škody Auto v roce 2011 mělo průměrně 750 tisíc korun měsíčně, V ČEZu asi deset ředitelů dostává milión 300 tisíc korun měsíčně, no a v České pojišťovně dostali nejvyšší čtyři ředitelé loni asi milión 600 tisíc korun,“ přečetl pak Kužílek kousíček z této analýzy.

Odborář Pejša k platům státních úředníků dodal, že nejhorší je nyní situace na ministerstvu dopravy.

„Na ministerstvu dopravy by někteří úředníci měli namísto platu spíše sami platit za otop a za světlo kvůli tomu, co tam vyvádějí...Když se podíváte, co za ty peníze, co berou, vytvářejí, jak boří v tom zákonu o železnici, no to je hrůza! Vytvoří třeba věcný záměr zákona, ale on se pak stejně zruší. Měli by je tam vymést všechny,“ doplnil Pejša.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jejda, pirátské špinavé prádlo. „Řežou se mezi sebou.“ V Praze problém až u soudu

4:44 Jejda, pirátské špinavé prádlo. „Řežou se mezi sebou.“ V Praze problém až u soudu

Prozradil pirátský poradce Petr Beneš z pražského magistrátu citlivé informace protistraně, s níž se…