Podle odborníků čeští zákazníci dobře znají svá práva, nicméně reklamace zneužívají. „Dle našich zkušeností zhruba 70 % toho, co lidé u obuvi reklamují, není oprávněnou reklamací. To, co se v jiných zemích Evropské unie absolutně nereklamuje, jsou čeští zákazníci schopni reklamovat zcela běžně. Například okopané špičky obuvi,“ uvedla Vlasta Mayerová, tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace. Podle ní toto chování souvisí s ekonomickou situací mnoha rodin, zejména těmi s malými dětmi. „Není ojedinělým případem, že přímo v požadavcích zákazníka na řešení reklamace je uvedeno, že chce dětskou obuv vyměnit za stejnou, ale o číslo větší,“ upřesnila Mayerová s tím, že vše, co zákazníci reklamují, přitom nemusí být nutně vadou výrobku.
Při reklamacích se prodávající často setkávají s absencí základní údržby nebo s používáním obuvi v rozporu s danou účelovostí obuvi. „Obuv lze v současnosti rozdělit na obuv vycházkovou, společenskou, módní, rekreační, zimní a sportovní. Pro každý účel užití je tedy vhodný jiný druh obuvi,“ vysvětlila Iva Macháčková, výhradní distributorka značky dámských bot Tamaris v České republice. „Mnoho lidí dnes chybuje při nákupu tím, že si myslí, jak za drahé peníze nakoupili kvalitní obuv. Pak ale musí po čtrnácti dnech obuv reklamovat, přičemž reklamace jim není uznána. To vše díky tomu, že obuv, kterou zakoupili, byla například určena jako módní. Ta se podle některých reklamačních podmínek nosí pouze krátkodobě a neslouží jako vycházková obuv,“ dodala Macháčková.
Právě obuv označená jako módní nebo vysoce módní se v dnešní době stala problematickou kategorií z hlediska možností uplatnění reklamace. „Je sice příznačné, že je určena pouze pro krátkodobé, občasné nošení, ale v žádném případě to neznamená automaticky omezení její životnosti nebo to, že se prodávající může zbavit odpovědnosti za vadné plnění,“ sdělila Miloslava Fléglová z tiskového oddělení České obchodní inspekce. „Jestliže označení módní obuv nebo vysoce módní obuv dle prodávajícího znamená omezení užitných vlastností výrobku, musí na to spotřebitele upozornit, a to ještě před zaplacením.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva