„Ortel do povědomí veřejnosti vstoupil hlavně díky hudební soutěži Český slavík 2015, kde obsadil druhé místo v kategorii skupina roku. Má ale bohatší historii a sám Tomáš Ortel, původním jménem Tomáš Hnídek, neonacistickou minulost. Skupinu Ortel založil v roce 2002, první album s názvem Nevinnej vyšlo pět let nato,“ píše se v textu serveru DeníkReferendum.cz.
Ortel podle nich často a rád opakuje, jak jedním z hlavních důvodů založení kapely je nespokojenost s polistopadovým vývojem. „Nespokojenost nechává proniknout do svých textů. Není ale protisystémovost jako protisystémovost. U Ortela si našla svou konkrétní podobu v tom, že skladby jako například Mešita, Problém či Zůstaň mým domovem pracují s otevřeně rasistickými motivy,“ dodává se na serveru.
Původní text ZDE.
Autorky textu také uvádějí, jak se Ortel stal úspěšnou mašinerií na zpeněžování strachu lidí z neznáma. Nenávist se prostřednictvím koncertů pak předkládá jako něco normálního skrze hudbu.
„Ortelova hudba je jednoduchá, zapamatovatelná. Slova jsou úderná jak holé tyče,“ podotýká autorka, jež se koncertů účastnila. Všimla si například toho, jak Ortel komentuje politické dění, mluví o slastech a strastech života, útočí na „elity“, mluví o cenzuře, o problémech s romskou menšinou... „Zároveň ale deklaruje, že není rasista,“ dodává autorka.
„Ortel ve svých projevech často mluví o široké abstraktní skupině lidí, do níž řadí politiky, herecké, intelektuální a jiné elity či obyčejné lidi, kteří jednoduše vyznávají jiný světonázor. Má řečnické nadání a umí v lidech vyvolat zájem tím, že dává najevo empatii a pochopení pro jejich strasti: jejich exekuce, jejich existenční trable, jejich nespokojenost se společenskými poměry,“ zmínila autorka.
„Do řeči se s účastníky koncertů většinou dávám až po setmění. Přece jen mám trochu snědší pleť a nechci k tomu odvádět zbytečně pozornost. Lidi stojí ve frontě, aby se mohli vyfotit s kapelou, řadím se mezi ně. Muži i ženy, staří i mladí, čekají na příchod své ikony. Je paradoxem, že člověk, který ve svých textech a projevech nadává na celebrity, je sám také celebritou,“ poznamenává autorka textu.
Závěrem pak ještě opakuje, že Ortel není na krajně pravicové hudební scéně nováčkem. „Než se stal frontmanem Ortelu, působil jako bubeník právě v neonacistické skupině Conflict 88. Dvě osmičky v názvu skupiny mají svůj význam, osmým písmenem v abecedě je H. HH, respektive 88, symbolizuje Heil Hitler, pozdrav říšských nacistů,“ konstatuje autorka. A dodává i to, jak se Ortel stylizuje do role jednoho z těch utlačovaných a přitom sám jezdí v drahém autě a předvádí se před médii opulentní svatbou konanou v den výročí narození Adolfa Hitlera na zámku, kde za druhé světové války sídlilo velitelství SS.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef