Česká televize reklamu na alkohol stáhla a radí se. Ostatní televize vyčkávají

18.09.2012 13:20

Tuzemské televize ještě v pátek pozdě večer odvysílaly televizní reklamy na tvrdý alkohol, přestože již platil zákaz prodeje a nalévání tohoto moku. Zatímco ale Česká televize již v neděli takovéto spoty stáhla a radí se s právníky, co dál, televize Nova a FTV Prima nechávají celou záležitost na objednavatelích reklamy.

Česká televize reklamu na alkohol stáhla a radí se. Ostatní televize vyčkávají
Foto: hns
Popisek: Prohibice, ilustrační foto

„Myslím, že Rada pro televizní a rozhlasové vysílání se touto věcí bude zabývat hned v pondělí,“ uvedla v sobotu pro ParlamentníListy.cz členka sněmovního podvýboru pro kulturu Ivana Levá z KSČM, když slyšela, že na českých televizních kanálech pár hodin po zákazu prodeje tvrdého alkoholu byly k vidění spoty na Pražskou vodku či Metaxu. Česká televize dokonce reklamu na Pražskou vodku odvysílala ještě před sobotním přímým přenosem tenisového Davis Cupu.

„I když zákon reklamu na alkohol nezakazuje, tak v současné době, kdy je tady nařízení ministra zákaz prodávat alkohol, umístit tuto reklamu na oči všem, je skutečně nešťastné,“ řekla také Levá, podle níž je ale těžké dát pokutu televizi, když neporuší zákon - a on zákon zřejmě v této věci ani porušen nebyl.

SLEDUJEME téma: Metylalkohol

"V zákonu se totiž nepamatovalo na to, že nastane prohibice. S tím nikdo v zákonodárství nepočítal. Tam ta reklama tak není ničím zakázaná. Nicméně by se stát nemělo, aby se v této výjimečné chvíli reklama na alkohol vysílala,“ dodala ještě levicová poslankyně na konto televizí.

Ministerstvo: My to zastavit nemůžeme...

„Ministerstvo zdravotnictví opravdu nemůže vysílání nějakých reklam zastavit. Tam funguje nějaký smluvní vztah mezi zadavatelem reklamy a vysílatelem reklamy. Tuto věc tedy nemůžeme my zakázat, jen jsme krátkodobě zakázali prodej tvrdého alkoholu,“ vysvětlil pak také v sobotu ParlamentnímListům.cz tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.

Co ale s touto poměrně neobvyklou situací budou televize dělat, to se ParlamentnímListům.cz o víkendu nepodařilo zjistit. Česká televize pak v pondělí přiznala, že se dostala do paradoxní situace. Reklamu okamžitě stáhneme a poradíme se s právníky na dalším postupu, uvedla k tomu mluvčí ČT Michaela Fričová.

"Je to náhlá, nečekaná situace a musíme reagovat operativně. Zatím na to nemáme vyhraněný názor, ale reklamu na tvrdý alkohol Česká televize okamžitě stáhla a vedení si u právníků zadalo vypracování právního stanoviska, které určí, zda je vysílání na tvrdý alkohol přímo v rozporu s nařízením Ministerstva zdravotnictví. Následně pak nastavíme další kroky v této věci," komentovala dále pro ParlamentníListy.cz Fričová s tím, že klientům, kteří na obrazovkách veřejnoprávního média tvrdý alkohol inzerují a reklama na jejich produkt nebude odvysílána, je prý ČT připravena poskytnout náležité kompenzace.

Zatímco se ale veřejnoprávní televize k věci postavila čelem, soukromé televizní stanice zatím buď vyčkávají, anebo reklamy na alkohol stahovat nemusejí, neboť je nyní ani nevysílají.  „CET 21 jako provozovatel TV vysíláni není vyhlášeným opatřením přímo dotčen. S klienty, kterých se toto opatření týká, v současnosti probíhají individuální jednání,“ uvedla v minulých dnech k problému pro ParlamentníListy.cz za oddělení PR a komunikace televize Nova Marie Fianová.

"Žádné reklamy na tento typ výrobků nevysíláme. Postupujeme v souladu s právním stanoviskem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Se zadavateli reklamy jsme pochopitelně v kontaktu," uvedl pak dnes pro ParlamentníListy.cz Václav Mazánek z FTV Prima.

Přes dvacet mrtvých, desítky v nemocnicích

Otravy metylalkoholem mají v ČR už 21 obětí, v nemocnicích jsou další desítky lidí. Policie zatím v souvislosti s otravami metanolem obvinila 23 lidí. Čeká se na výsledky několika dalších pitev. Obětí tak může být od 21 do 25. V Česku přitom dál platí prohibice, zákaz prodeje, podávání a nabízení lihovin s obsahem alkoholu 20 a více procent.

V České republice je propagace alkoholu upravena v zákoně o regulaci reklamy v § 4. Mimo zřejmých omezení zakazuje třeba vysmívání se abstinenci nebo spojování obsahu alkoholu v nápoji s jeho kladnými vlastnostmi. Formou institucionalizované seberegulace je pak Etický kodex reklamy. Dle něj se v reklamách mimo jiné nesmí pít alkohol u hřbitovů nebo v ubohém, chudém či nechutném prostředí. Vítány nejsou ani reklamy, „obsahující výrazy zlehčující alkohol jakožto nápoj tím, že je nazýván hovorovými výrazy, které buďto snižují nebo přehánějí skutečný obsah alkoholu v nápoji“. O zákazu reklamy v době prohibice se pak v tomto zákonu nepíše.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…