České tratě jsou přetížené. Nové potřebujeme budovat v evropském kontextu, říká vedoucí oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technického rozvoje SŽDC Martin Švehlík

26.10.2017 13:46 | Zprávy

ROZHOVOR Do projektu vysokorychlostních tratí by podle vládního plánu mělo směřovat 650 miliard korun. Rychlé železnice by měly propojit velká česká města a zároveň tuzemskou železniční síť napojit na odpovídající sítě v zahraničí. Podle Martina Švehlíka, vedoucího oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technologického rozvoje Správy železniční dopravní cesty, by se stavbou mohlo začít po roce 2025.

České tratě jsou přetížené. Nové potřebujeme budovat v evropském kontextu, říká vedoucí oddělení koncepce vysokorychlostních tratí a technického rozvoje SŽDC Martin Švehlík
Foto: Archiv Martina Švehlíka
Popisek: Martin Švehlík, vedoucí koncepce vysokorychlostních tratí na SŽDC

Česko by mělo podle vládní koncepce do několika let začít s budováním vysokorychlostní železniční sítě. Jaké vidíte hlavní výzvy?

V této oblasti se dají za výzvy považovat dvě věci. Jednou z nich je celková technická připravenost čili oblast technologií. Zde můžeme hledat inspiraci v Evropě i ve světě, což jako SŽDC, které odpovídá za technická řešení projektu, činíme. Další věcí je ale hledisko územního rozvoje. V této oblasti mezi naše aktivity patří příprava prvních úseků, na kterých by měla probíhat výstavba, a na tom pracujeme. Naším úkolem je vést dialog s hejtmany a starosty, informovat místní samosprávy, a připravovat tak půdu pro budoucí výstavbu. Abych to konkretizoval. Jednak jako SŽDC zadáváme a vedeme studie proveditelnosti, tak aby bylo zřejmé, že je projekt ekonomicky odůvodnitelný a že jsou ty jednotlivé vytyčené trasy společensky přínosné. Rovněž jsme již zahájili práce na tvorbě další legislativy a to, abychom mohli po dokončení studií proveditelnosti pokračovat v další přípravě VRT.

Kdy by se mohlo reálně se stavbou tratí začít?

První studie proveditelnosti týkající se železničního spojení na Drážďany by měla být dokončena začátkem roku 2019. Aktuální dohoda s ministerstvem dopravy uvádí, že na základě schválených studií proveditelnosti se začnou měnit zásady územního rozvoje. V tomto smyslu hovořím o strategických plánech jednotlivých krajů, které představují první předpoklad k tomu, abychom ty tratě mohli reálně umístit do území. Co se ale týče samotné výstavby, předpokládám, že by mohla začít někdy v letech 2025 až 2030.

Předpokládám, že první dokončenou tratí by tedy mohla být ta z Prahy do Drážďan…

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: maz

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Naše země nevzkvétá

Myslíte, že viníkem toho, proč lidé odchází za lepším na západ je EU? Podle mě jsou na vině tyto vlády a hlavně ti, co tu vládli před rokem 89. A z čeho vychází teze, že bysme byli bez EU bohatší, a poslední, na co se chci na základě toho vašeho článku zeptat je ta kritika dovozu zboží. Nemáte opět...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ani Babiš nešel proti SÚKL.“ Válek a vakcíny. Očkovalo se proti doporučení

20:25 „Ani Babiš nešel proti SÚKL.“ Válek a vakcíny. Očkovalo se proti doporučení

Markéta Dobiášová s Cecílií Jílkovou o víkendu vyjely s dalším dílem svého podcastu Oč tu běží. V ně…