V rámci připravované novely silničního zákona by tak měli řidiči úplný zákaz telefonování za volantem. Navrhované změny udivují nejen dopravní odborníky, ale i samotné policisty a některé poslance.
Nakonec rozpaky vyvolává i fakt, že není jasné, jak by policisté měli takovýto přestupek na silnici rozpoznat a jakým způsobem ho tedy postihovat.
"Tím návrhem jsem dost překvapen. Pravda je ta, že telefonování za volantem opravdu představuje bezpečnostní riziko. Nicméně vůbec si to nedokážu představit v praxi. Pokud takového řidiče zastavíme, může nám klidně říci, že netelefonoval, ale třeba si jen zpíval," řekl LN šéf české dopravky Leoš Tržil.
Podobně skeptičtí jsou všichni policisté, které LN včera oslovily. "Bude to jen velmi těžce vymahatelný přestupek. Řidič by se musel jedině přiznat, ale to udělá, přiznejme si, málokdo," komentoval nový nápad ministerstva ředitel dopravní policie Zlínského kraje Štěpán Zachara.
Policie by mohla zakázat i ladění rádia
Podle náměstka ředitele pražské městské policie Ludvíka Klemy se těžko prokazuje už samotné telefonování s přístrojem u ucha. Bez kamerového či fotografického záznamu se policisté často ocitají v důkazní nouzi.
"Telefonování s hands-free by se prokazovalo ještě hůře. Ministerstvo by mohlo zakázat i ladění rádia či jídlo za volantem. Ani jednu z těchto činností ale policisté řidičům prostě nedokážou," pochybuje o nápadu Klema.
Nový návrh zpochybňují i poslanci. "Já to odmítám, je to totální úlet. Budu proti tomu velmi brojit," prohlásil například Stanislav Huml, poslanec za Věci veřejné a šéf meziresortní dopravní skupiny. Za špatný vtip považuje úplný zákaz telefonování i poslanec ODS David Šeich.
Ministerstvo: Telefonování zpomaluje reakce řidiče
Dopravní resort svoje dítko brání. Vše zdůvodňuje nejnovějšími měřeními, která potvrzují, že telefonování značně zpomaluje reakce řidiče. A to dokonce do té míry, že telefonující šofér reaguje stejně jako motorista, který má v krvi 0,5 promile alkoholu.
Z měření na mosteckém polygonu vyplynulo, že při jízdě rychlostí 70 kilometrů za hodinu a současném telefonování s použitím hands-free sady zahájil telefonující řidič brzdění o 13 metrů později než motorista, který se na jízdu plně koncentroval.
"K tomuto návrhu nás vedly dva důvody. Jednak nejnovější měření koncentrace řidičů při telefonování, které nedopadlo vůbec dobře. A také policejní statistiky, z nichž vyplývá, že telefonování a jiné činnosti, které řidiče odvádějí od řízení, je pátý nejčastěji evidovaný přestupek," vyjmenovává důvody úplného zákazu telefonování mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Ten se navíc nebojí ani potíží s dokazováním přestupku. "Řidiče mohou usvědčit kamery, z jejichž snímků může být zřetelné, že je mobil napojený na hands-free sadu," tvrdí mluvčí.
Ministerský návrh je zatím na počátku v meziresortním připomínkovém řízení. Do vlády by měl návrh zamířit v květnu, do sněmovny nejdříve v červnu.
Dále čtěte:
- Huml pláče nad rozlišením bohatý a chudý. Čeká vás mastná pokuta
- Miliardy na opravy silnic nejsou
- Obce už si nebudou o skútrech rozhodovat samy
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas