Evropský luxus padá, Číňánům už „nevoní“. Kovanda tuší ještě větší průšvih

09.09.2024 15:58 | Monitoring

Ekonom Lukáš Kovanda upozorňuje na výrazné problémy evropského luxusního sektoru, který dříve dominoval globálnímu trhu, ale nyní čelí poklesu způsobenému nasycením čínských spotřebitelů a zpomalením čínské ekonomiky. Zmiňuje propad akcií luxusních značek jako Burberry, která se propadla o 70 % a byla vyřazena z hlavního indexu londýnské burzy, a varuje, že situace se bude zhoršovat.

Evropský luxus padá, Číňánům už „nevoní“. Kovanda tuší ještě větší průšvih
Foto: Reprofoto: YouTube
Popisek: Lukáš Kovanda

V srpnu Čína vykázala slabší než očekávaný růst spotřebitelských cen, který dosáhl pouze 0,6 % meziročně, zatímco analytici očekávali 0,7 %. Tento mírný nárůst je však lepší než červencový růst o 0,5 %, což naznačuje určité zlepšení, ale stále signalizuje pokračující slabost domácí spotřebitelské poptávky, informuje server Euronews.

Další indikátory ukazují na pokračující ekonomické problémy. Tovární ceny, měřené indexem cen výrobců (PPI), zůstávají v deflaci a meziročně klesly o 1,8 %, což je více než odhadovaný pokles o 1,5 %. To naznačuje, že čínská ekonomika se stále potýká s problémy včetně slabého trhu s nemovitostmi a dlouhodobých následků pandemických omezení.

Hrubý domácí produkt (HDP) Číny vzrostl ve druhém čtvrtletí o 4,7 % meziročně, což je nižší než očekávaných 5,1 % a méně než 5,3 % v prvním čtvrtletí. Některé finanční instituce již snížily své prognózy růstu, například banka UBS nyní očekává, že čínská ekonomika poroste o 4,6 % v roce 2024 a o 4 % v roce 2025.

Tato slabá ekonomická data mají značný dopad na evropské akciové trhy. Akcie luxusních značek jako LVMH, Hermès, Christian Dior a Kering zaznamenaly poklesy v rozmezí 7 až 12 %, což je důsledkem zhoršeného ekonomického výhledu v Číně. Tržní ocenění těchto značek se za posledních šest měsíců snížilo výrazně, přičemž LVMH a Kering zaznamenaly poklesy o téměř jednu třetinu a polovinu.

Na to, že jde sektor luxusního zboží ke dnu, upozornil na platformě X i hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Luxusní značky jako např. Burberry a další, které dříve dominovaly globálnímu trhu a byly považovány za evropskou odpověď na technologické giganty z USA, nyní čelí výrazným problémům.

„Poslední sektor, kde Evropa ještě hrála světovou extratřídu, jde ke dnu. Luxus. Kabelky, klenoty, šperky, drahé oděvy, hodinky…“ shrnul situaci Kovanda a vyzdvihl například akcie značky Burberry, které se v posledních dvanácti měsících propadly o 70 % a firma byla dokonce vyřazena z hlavního londýnského burzovního indexu. „Padají i další ikony luxusu, byť ne o tolik,“ odkázal Kovanda na graf od společnosti Bloomberg. Z něj lze vyčíst, že ne lépe než Burberry je na tom i značka Hugo Boss či Ferragamo.

„A bude hůř,“ předpověděl Kovanda. Hlavním důvodem této krize je podle Kovandy nasycení čínského spotřebitele, kterému už západní zboží „tolik nevoní“.  Zájem o luxusní evropské zboží ztrácejí právě i z důvodu ekonomického zpomalení v Číně.

Ekonomická nejistota v Číně, která vede ke zpomalení růstu a nižší kupní síle, se negativně odráží na poptávce po luxusních produktech.

Čína reaguje na ekonomické výzvy stimulačními opatřeními včetně snížení úrokových sazeb a dalších kroků na podporu realitního sektoru.

 

 

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Kratochvílová

Ministerstvo zahraničí

Pane prezidente,proč si myslíte,že Lipavský je dobrý ministr zahraničí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

O Čínu se nebojím, ta si postup zajistí., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseruský medvěd , 09.09.2024 16:47:48
O co se ale bojím, je Západ, včetně Evropy, protože jde nevratně do kytek... Když jsme se v Listopadu prsili, jací jsme pašáci, byla Čína v dezolátním stavu po éře Mao Ce Tunga. A hleďme, uplynulo pár let a všechno je jinak. Čínský kuli přestal kupovat od Diora a Kovanda má bobky. Musím přiznat, že se těším, až ta navoněná bída, nazývaná západní luxus, půjde ke dnu.

|  5 |  0

Další články z rubriky

Kolář by bojeschopné Ukrajince posílal domů. V Polsku to zkusili. Moc to nedopadlo

13:03 Kolář by bojeschopné Ukrajince posílal domů. V Polsku to zkusili. Moc to nedopadlo

Poslanec Ondřej Kolář (TOP 09) vyzývá k řešení situace bojeschopných ukrajinských uprchlíků, kteří s…