Nejprve ale ostře zkritizoval situaci v ŘSD. V tomto podniku prý pokračuje rozvrat. Podnik měl podle něj naposledy pevně v rukou David Čermák, kterého ministr dopravy Rusnokovy úřednické vlády Zdeněk Žák odvolal. „Ministr vlastně neuvedl žádný důvod,“ uvedl Stanjura s tím, že odvolání považuje za špatné.
Stanjura poukázal na to, že dosavadní ředitel ŘSD Jan Kubiš nastoupil před čtyřmi měsíci, svých cílů prý dosáhnout nedokázal. A nyní končí. „A tak hledáme šestého ředitele. V jaké kondici ta firma může být?“ upozornil exministr.
ŘSD jako akciovka by měla řadu výhod
Za vhodné by považoval, pokud by se ŘSD přetransformovalo v akciovou společnost. Pak by prý bylo možné dostatečně zaplatit pracovníky. A firma by také měla normální dozorčí radu, která situaci průběžně sleduje. „Pak by ministr měl pravidelné informace a větší silou může prosazovat záměr vlády,“ domnívá se s tím, že podobný model se osvědčil v Rakousku.
Upozornil také na to, že přestože už na konci roku 2016 končí smlouva s provozovatelem mýtného systému, řešení toho, jak bude po tomto datu vybíráno mýto, se stále odsouvá. Stávající mýtné brány považuje za zastaralou technologii, a proto není příznivcem jejich dalšího budování, ale je pro instalaci „inteligentnějšího“ systému.
Podle Stanjury by ve správě ŘSD měly být jen zpoplatněné silnice. Ostatní by se měly převést na kraje. Obce by pak měly mít možnost zakázat na komunikace vjezd kamionům.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam