Férovka v ČT: SPD 52krát. TOP 09 69krát. STAN 99krát. Piráti 112krát. Revoluce? Silná fakta

13.01.2021 10:01 | Zprávy

Veřejnoprávní média jsou dnes poslední instancí občanů, kde se mohou vedle oligarchy vlastněných médií domáhat práva na svobodné a nezkreslené informace. Proto je takovým problémem, že zejména zpravodajství České televize tuto roli neplní a místo toho otevřeně fandí a manipuluje. Josef Nerušil, člen Rady Českého rozhlasu a tiskový tajemník Arcibiskupství pražského, dokládá v textu poskytnutém ParlamentnímListům.cz tento trend konkrétními čísly – počty pozvání zástupců jednotlivých parlamentních stran. Ta jsou opravdu ve velké nerovnováze s volebními výsledky.

Férovka v ČT: SPD 52krát. TOP 09 69krát. STAN 99krát. Piráti 112krát. Revoluce? Silná fakta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Budova České televize na Kavčích horách

Veřejnoprávní média a političtí nenechavci

Pro kontext současného rozruchu kolem České televize je potřeba připomenout, že si ČT s sebou vleče dvacet let staré dědictví spacákové revoluce. Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že v prosinci 2000 a v lednu 2001 došlo k ubránění televize před nenechavými politiky opoziční smlouvy, při bližším pohledu je opak pravdou.

"Televizní krize" byla první příležitostí, kdy se některým politikům podařilo vklínit se mezi novináře, vydávat se za jedny z nich, za strážce demokracie. Zaangažovaní politici pak logicky očekávali oplátku v podobě mediální podpory či alespoň vlídnosti. Marek Wollner nás může v rozhovoru pro týdeník Echo24 z 3. prosince ujišťovat, že “to udělat nemohli a ani nechtěli”, mimoděk však potvrzuje, že politici něco očekávali. Investor rebelie pak očekával ovládnutí ČT2 a jejich frekvencí, klíčové pro digitalizaci DVB-T o deset let později. Náklady výroby "kulturního" obsahu za deset let byly nic proti případnému výpalnému. V tehdejší době deziluze z politiky konce 90. let se v důsledku zrodila idea symbiózy "těch dobrých" médií s "těmi dobrými" politiky. Ne všichni novináři totiž dokázali politickému lákadlu říci jasné ne. Nicméně... nevyšlo to. A nevychází to ani dnes.

Před dvaceti lety přitom většina privátních médií patřila majitelům, kteří se na vydávání specializovali a neměli jiné ambice. I když byly ve společnosti obavy ze sudetského vlastnictví, k proněmeckému ovlivňování politiky nedocházelo. Ani k rozdmýchávání nenávisti. Dnešní mediální trh si následně rozparcelovala "velká pětka" majitelů. Daniel Křetínský (Blesk, Aha!, E15), Petr Kellner (TV Nova, O2 TV), Zdeněk Bakala (Hospodářské noviny, Respekt), skupina Penta (regionální Deníky) a skupina Mafra, vlastněná holdingem Agrofert ze svěřenského fondu Andreje Babiše. Několik středních hráčů pak vlastní Seznam a Právo, TV Barrandov, Parlamentní listy, nebo TV Prima. Malí a lifestyloví vydavatelé pak ambicí moc nemají. Jsou rádi, když přežijí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: .

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

K tomu vašemu sběru podpisů na kandidátky

Nepřijde mi to špatný nápad, ale na druhou stranu, to nemáte nic důležitějšího na práci, než sbírat podpisy? Zaznamenal jsem, že ke sběru dochází třeba i v době, kdy jedná Sněmovna. Proč je nesbíráte třeba o víkendu či ve volném čase? A když už sbíráte podpisy pro nominaci a pak logicky i hlasy pro ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fialova umělkyně Pazderková terčem krutého vtipu

12:03 Fialova umělkyně Pazderková terčem krutého vtipu

Herečka a komička Iva Pazderková je terčem vtipu – v karikatuře, kterou sdílel člen Rady pro rozhlas…