Hřibova ostuda. Tohle že je chytré město? Praha se hrozivě propadla

31.10.2021 9:58

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se chtěl zasloužit o to, aby Praha fungovala v konceptu Smart City. Chytrá města ale znamenají dobrou komunikaci s lidmi a kvalitní život, což se o metropoli říct nedá. Dokazuje to i její smutné umístění v žebříčku chytrých měst. „Doména Pirátů žádná sláva,“ spráskl nad pražskými radními ruce poslanec Patrik Nacher (ANO). A spousta Pražanů mu dává za pravdu.

Hřibova ostuda. Tohle že je chytré město? Praha se hrozivě propadla
Foto: Facebook Zdeňka Hřiba
Popisek: Zdeněk Hřib na koloběžce

Piráti se rozhodli vyzkoušet nové věci a jako celá řada evropských měst jít cestou Smart City za lepším životem ve městě, ale nedaří se. Už druhým rokem po sobě Praha místo vzkvétání výrazně poklesla v celosvětovém žebříčku takzvaných chytrých měst. Nyní se nachází na 78. místě, loni přitom byla 44. a rok předtím obsadila dokonce 19. pozici.

Žebříček chytrých měst sestavuje švýcarský institut IMD a Univerzita technologie a designu v Singapuru (SUTD) na základě průzkumů veřejného mínění mezi obyvateli 118 světových metropolí.

Na tento ostudný výsledek upozornil na sociální síti poslanec Patrik Nacher (ANO) a dodal: „Doprava v Praze na prd a ani to IT, tedy údajná doména Pirátů, žádná sláva…“

Koncept Smart City se snaží maximálně využít nejnovějších technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života v daném městě. Takzvaný Smart City Index proto vedle technologických a ekonomických kritérií hodnotí také kvalitu zdraví a bezpečnosti, vzdělání, dopravy a trávení volného času. A to s ohledem na energetickou náročnost a kvalitu života občanů.

A že si Praha opravdu nevede v těchto oblastech nijak dobře, potvrzují pod Nacherovým příspěvkem ti, kteří tuto realitu zažívají dnes a denně – rozčílení pražští obyvatelé.

„Když jsou ve vedení Prahy hlupáci a idioti, kteří jen přemalovávají tramvaje jako vrchol své kreativity, tak Praha nikdy nemůže být chytrým městem. Prostě tu verbež z vedení vyhnat pryč,“ přidal svou reakci Ludvík Čichovský.

„Praha naprostá katastrofa. Tolik čar, pruhů, cyklo pruhy, do toho žlutý pruhy, zúžení. Člověk se v tom absolutně nevyzná. Nehledě na místa, kde díky cyklo pruhům se nevejdou ani dvě auta vedle sebe. Jojo, neomarxismus v praxi,“ konstatuje Stanislav Nagazi.

„Pražáci se při návštěvě Ostravy diví, že mohou platit jízdné v tramvaji bezdotykově kartou. Asi tak,“ dodal Petr Brozda.

Nelíbí se představa, že Piráti, kteří se neosvědčují ani v konceptu Smart City, chtějí v nové vládě zřídit a řídit nové IT ministerstvo; jsou obavy, že podobně špatně pak bude dopadat celé Česko. „To se Pirátům daří... Celá republika bude krachovat," povzdechla si Jana Müllerová.

Skutek utek´. Piráty ostatní diskutéři označují za pouhé „tlučhuby“. Reakce, která by tyto názory rozporovala, je nedohledatelná.

Praha si pohoršila oproti poměrně vysokému hodnocení v prvním ročníku žebříčku Smart City kvůli tomu, že autoři začali brát v potaz některé nové kategorie, jako třeba informovanost o dopravních zácpách či dostupnost bydlení.

Výzkumníci při sestavování žebříčku položili asi 15 tisíc obyvatelům světových měst 39 otázek, jež se týkaly toho, jak jsou spokojeni s životem ve městě a s jeho vedením. Otázky se týkaly různých oblastí, z nichž měli dotazovaní pět označit za nejdůležitější.

V Praze lidé uvedli, že pro ně má největší prioritu dostupné bydlení, dopravní situace a korupce. V těchto oblastech si přitom česká metropole vede podle svých obyvatel nejhůře.

Velmi podprůměrnou známku například dostala v otázce, zda je ve městě bezproblémové najít bydlení s nájmem nepřesahujícím 30 procent měsíčního příjmu. Nevalně si vedla rovněž v otázkách ohledně dopravních zácp či toho, zda se digitalizace podepsala pozitivně na kvalitě služeb místních úřadů.

Podle Kryštofa Kruliše z neziskové organizace Spotřebitelské fórum, která na žebříčku spolupracuje se švýcarským institutem IMD, obyvatelé Prahy v prvních ročnících žebříčku hodnotili pozitivně samotný vznik různých aplikací pro chytré telefony, které měly pomoci například s parkováním či při styku s úřady. „Již nestačí, že nějaká aplikace existuje. Lidé se chtějí díky funkcionalitám chytrého města rychleji dopravovat, kam potřebují, snadněji vyřídit své administrativní záležitosti či se skutečně cítit bezpečněji" řekl k letošnímu poklesu v žebříčku.

Žebříčku od jeho vytvoření v roce 2019 vévodí Singapur, který vždy získal první příčku a letos jako jediný obdržel nejvyšší hodnocení "AAA". Na druhém místě se nachází Ženeva následovaná Oslem, které dostaly známku "AA". Za nimi následuje Tchaj-pej, Lausanne, Helsinky, Kodaň, Ženeva, novozélandské hlavní město Auckland a Bilbao. Vídeň se umístila 11. a za ní je New York, který je tak nejlépe hodnoceným městem obou Amerik.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

7:15 Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

Zmatený důchodce, který uvěřil fake news o atomové válce a chodí po městě v atombordelu. To je hlavn…