Jak na efektivní řízení ve veřejné správě? Zde je několik odpovědí

24.01.2020 12:09

Na všechny subjekty státní správy a samosprávy jsou kladeny v dnešní době velké nároky. Na jedné straně je to legislativa, na druhé straně jsou to požadavky zákazníků, ať občanů či dalších organizací. Aby úřady dobře fungovaly, potřebují mít pracovníci dost prostoru a zkušeností s principy managementu kvality a nástrojů štíhlé administrativy. Existují cesty, jak přenést pozitivní zkušenosti se zaváděním přístupů štíhlé výroby a štíhlého řízení do oblasti služeb a fungování veřejné správy a dosahovat vyšší úrovně výkonnosti a efektivnosti fungování organizací.

Jak na efektivní řízení ve veřejné správě? Zde je několik odpovědí
Foto: Archiv PL
Popisek: Úřad vlády ČR

Anketa

Měl by být člen Rady ČT Zdeněk Šarapatka odvolán Poslaneckou sněmovnou?

98%
2%
hlasovalo: 20508 lidí
Nabízí se zde otázka, proč by se měly úřady vůbec kvalitou zabývat.

Všechny úřady, ať už úřady státní správy nebo samosprávy, by měly fungovat efektivně. Dosavadní praxe potvrzuje, že ty, které mají v čele kvalitní vedení, toto naplňují rovněž tím, že volí zavádění zásad managementu kvality a nástrojů kvality.

Tyto přístupy jim umožňují zejména popsat procesy v organizaci a hledat prostory pro úspory, pracovat s riziky a předcházet nežádoucím situacím, jednoznačně stanovit odpovědnosti a pravomoci pracovníků, zavést pořádek ve vedení dokumentace, zavést systematickou vnitřní kontrolu a hlavně sledovat a vyhodnocovat výkonnost a identifikovat silné stránky a oblasti pro zlepšení. Tyto přístupy vedou k zajištění spokojenosti klientů, zaměstnanců a dalších zainteresovaných stran.

Zaměřme se na několik konkrétních přínosů zavedení principů managementu kvality a nástrojů štíhlé administrativy:

Transparentnost organizační struktury a jednotlivých činností

Každý v organizaci ví, proč, co a jak dělá, jak jeho práce ovlivňuje ostatní a jak ostatní ovlivňují jeho. Pokud jsou si pracovníci vědomi přínosů své práce pro hladké fungování organizace, stoupá osobní odpovědnost za kvalitu vlastního výkonu. Transparentní fungování poskytuje zákazníkům (občanům) jistotu, že organizace funguje nejlépe, jak je možné a že nedochází k plýtvání prostředky. Zákazník navíc přesně ví, jak bude zpracováván jeho požadavek.

Zaměření se na to, co je zákazníkem (občanem) skutečně požadováno

Základem je efektivně vynakládat existující prostředky pouze na to, co je skutečně požadováno zákazníkem (občanem), případně je v zájmu zákazníka (požadavky zákonů a předpisů). Jakékoli jiné vynaložení prostředků je snižováním potenciální přidané hodnoty pro zákazníka. Proto principy managementu kvality kladou obrovský důraz na zjišťování skutečných požadavků.

Optimalizace procesů a informačních (případně materiálových) toků

Cílem „zeštíhlení“ procesů není snižovat stav zaměstnanců, ale poskytnout jim více času na podstatné činnosti tak, aby byli schopni je vykonávat s maximální pečlivostí a kontrolou provedené práce. Eliminace a optimalizace činností v administrativě (takzvaná back office) umožňuje věnovat více času práci se zákazníky (občany) v činnostech, kterých se zákazník přímo účastní (takzvaná front office). Optimalizace procesů proto pomáhá dodat rychleji lepší výsledek. Spokojenost zákazníků je tomu přímo úměrná.

V České společnosti pro jakost je tomuto tématu věnována pozornost již řadu let a v rámci svých činností se setkáváme s klienty z oblasti veřejného sektoru, kterým předáváme zkušenosti z této oblasti, i relevantní příklady dobré praxe z „business sektoru“.

Vzhledem k šíři a rozmanitosti nástrojů štíhlé administrativy a managementu kvality v této oblasti připravujeme pro subjekty státní správy a samosprávy semináře a kurzy zaměřené na témata efektivního řízení a dobré praxe ve státní správě.

Obsahy seminářů a kurzů budou zaměřeny na správné a přínosné zavádění systémů managementu kvality do organizací veřejné správy, kdy vytvořený systém má pomáhat pracovníkům těchto organizací a zlepšovat to, jak zákazníci vnímají kvalitu poskytovaných služeb.

Dalšími tématy budou možnosti aplikování ve světě osvědčených praxí štíhlé administrativy, které umožňují prokazatelně zvyšovat efektivnost a hospodárnost fungování organizací a ještě více posilovat kvalitu služeb. Jedná se konkrétně o tato témata:

Způsoby implementace kvality ve veřejné správě

Anketa

Byl Jaroslav Kubera dobrý politik?

70%
30%
hlasovalo: 9114 lidí
Představení možností, jak do úřadů veřejné správy implementovat zásady a principy řízení kvality. Od relativně jednoduchých přístupů pro začínající organizace, po komplexní systémová řešení, která propojují jednotlivé principy a nástroje do systému, který řeší kvalitu poskytovaných služeb i efektivnost vnitřního fungování organizace.

Budou prodiskutovány přínosy zavádění přístupů managementu kvality do veřejné správy a bariéry pro zavádění těchto přístupů.

Jak na systém, který pracuje pro Vás a ne vy pro něj

Efektivní systém managementu kvality podle ISO 9001:2015. Jak v organizaci ve veřejné správě zavést systém managementu kvality tak, aby dominovaly jeho přínosy pro praktické fungování organizace a pro vnímanou kvalitu poskytovaných služeb a byly minimalizovány vnímané negativní souvislosti se zaváděním systému (nové pracovní úkoly, byrokracie atd.).

Štíhlá a efektivní veřejná správa

Jak přenést pozitivní zkušenosti se zaváděním přístupů štíhlé výroby a štíhlého řízení do chodu úřadů a dosahovat zásadně vyšší úrovně interní výkonnosti a efektivnosti fungování organizací.

První seminář se uskuteční 2. března 2020 v prostorách ČSVTS, Novotného lávka 5, Praha 1. Přihlásit se je možné na webových stránkách.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: tan

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…