Jak občan pozná volební kampaň? Sdělil Outlý, který věří, že Zeman se bude chovat dle zákona

21.09.2017 8:11

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nově dohlíží na sněmovní i následné prezidentské volby. Člen úřadu Jan Outlý mimo jiné v rozhovoru pro Lidové noviny uvedl, že předpokládá, že současný prezident Miloš Zeman dostojí pravidlům pro předvolební kampaně.

Jak občan pozná volební kampaň? Sdělil Outlý, který věří, že Zeman se bude chovat dle zákona
Foto: Archiv JO
Popisek: Jan Outlý

Jak řekl Outlý úvodem, úřad kampaň v jejím průběhu hlavně monitoruje. „Pokud na něco reagujeme, je to většinou neoznačování kampaně v souladu se zákonem. Pokud směřujete k financování kampaní, tam uvidíme, až dostaneme volební účetnictví. Termín je 90 dnů od vyhlášení voleb. Pak budeme konfrontovat své poznatky z monitoringu s tím, co v účetnictví je nebo není,“ sdělil Outlý.

Do kampaně se pak podle jeho slov započítává jakákoli propagace strany, hnutí nebo kandidáta nebo sdělení v jejich (ne)prospěch, včetně doprovodné akce, za kterou se obvykle platí. „Co podle našeho názoru můžeme vyčlenit z kampaně, jsou věci, které nelze ocenit v penězích. Drobná agitace, určitý typ dobrovolnické práce a podobně,“ dodal.

Zmínil rovněž to, že je nutné rozlišovat institut výkonu funkce, kdy například premiér a prezident vykonávají svůj mandát, od kampaně ve smyslu oslovování voličů. V této otázce mimo jiné předpokládá, že prezidentský kandidát Miloš Zeman dostojí pravidlům uvedeným v zákoně. „Zatím nemám důvod si myslet opak. Účet si zřídil. Pokud ve lhůtě, která je v zákoně stanovena – tři dny před volbami – zveřejní na internetové stránce, kterou u úřadu zaregistruje, informace o všech darech a bezúplatných plněních, je vše v pořádku,“ podotkl Outlý. 

Běžný občan volební kampaň podle jeho slov pozná tak, že bude schopen vystopovat původce každého billboardu, každého inzerátu, plakátu. „Zákon proto říká, že strany musejí uvádět svůj název nebo zkratku a zadavatele a zpracovatele inzerátu na veškerých svých prostředcích kampaně, ať je to inzerát, billboard, nebo předmět. Když kampaň vede někdo jiný než strana nebo kandidát, tedy registrovaná třetí osoba, musí tam uvést svůj název nebo jméno a evidenční číslo,“ řekl jasně s tím, že účel označování volební kampaně je takový, aby už nemohla být narušena různými anonymními inzeráty. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Tomio Okamura byl položen dotaz

migranti

V rozhovoru pro PL jste řekl, že hnutí SPD tady nechce žádné africké a islámské migranty. Ty ale podle všeho k nám ani nechtějí. Jak se ale stavíte k přijímání uprchlíků z Ukrajiny? A vracel byste na Ukrajinu bojeschopné muže? A pokud ano, jak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ta hanebná kampaň je trefná? Můžeme si za to sami? Jako Fico?“ Lipavský rozzuřil Bžocha

13:30 „Ta hanebná kampaň je trefná? Můžeme si za to sami? Jako Fico?“ Lipavský rozzuřil Bžocha

Hosty pořad první části Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News byli ministr zahraničí Jan Lipavs…