Jak se bránit otravnému telemarketingu?

26.03.2015 12:30 | Zprávy

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v březnu oznámil, že uložil dvěma společnostem vysoké pokuty za rozesílání e-mailů s nevyžádaným obchodním sdělením. Firma Traffic7 musí zaplatit 1,9 milionu korun a společnost marketing CZ půl druhého milionu.

Jak se bránit otravnému telemarketingu?
Foto: ČT
Popisek: ÚOOÚ

Oběma firmám byla pokuta shodně uložena za to, že po delší dobu zasílaly hromadně e-maily s obchodním sdělením v řádu stovek opakování, což bylo pro adresáty mimořádně obtěžující - a na základě jejich stížností se ÚOOÚ tímto proviněním proti zákonu o některých službách informační společnosti začal zabývat.

Nevyžádaná obchodní sdělení, která každý z nás dostává do své mailové schránky, však nejsou zdaleka jediným projevem moderního a agresivního marketingu, který nás obtěžuje.

A jak z diskuse na sociálních sítích vyplývá, ani zdaleka nejotravnějším. Jednak tento jev celkem striktně vymezuje zákon o některých službách informační společnosti, ale především se mu může prakticky každý uživatel internetu bránit nastavením filtru v emailovém klientovi. Obdobně snadno si poradíme s  obchodními sděleními zasílanými prostřednictvím SMS, jejichž regulace rovněž spadá pod zmíněný zákon. Co však mezi běžnými uživateli internetu či mobilů s přehledem vítězí jako nejotravnější způsob nabízení zboží či služeb, je telefonické volání z různých call center či agentur, tzv. telemarketing.

Stává se nám se železnou pravidelností, že v obchodě, autobuse nebo při důležitém rozhovoru nám začne zvonit mobil jak o život, a když jej konečně vylovíme, medový hlas se začne vemlouvat do našich myslí a především peněženek. A přestože máme možnost tento rozhovor okamžitě ukončit, většinou si povzdechneme, kdy asi zase podobná nabídka zacinká v nejméně vhodnou chvíli.

Někoho však může současně napadnout i to, kde volající vlastně sehnal naše telefonní číslo, když nás navíc někdy přímo osloví naším jménem. Předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů RNDr. Igor Němec k tomu podotýká: „Pokud jsem si jistý, že jsem nedal souhlas s tím, aby mi byly podobné obchodní nabídky předkládány, spojení jména a telefonního čísla je už na pováženou. Naše číslo mobilního telefonu je totiž unikátní identifikační znak, protože se nemůže stát, dokonce ve výjimečných případech i na rozdíl od rodného čísla, aby měl ještě někdo stejné. Ve spojení se jménem jde evidentně o osobní údaj a jeho zpracování, tedy například i používání k hromadným obchodním nabídkám, podléhá zákonu o ochraně osobních údajů.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: red

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Co přesně hodláte dělat proto, aby se Ukrajinci po válce vrátili domů?

A proč poskytujeme azyl i mužům, kteří by měli svou zemi bránit? Ještě otázka, je podle vás pro nás přínosem a případně jakým, když tu u po válce Ukrajinci zůstanou, protože teď tvrdíte, že pro nás přínosem jsou, pak zase, že se budete snažit o jejich návrat, upřímně se v těch vašich prohlášeních vů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Svátek české armády. Panoptikum při schvalování od účastníka

4:44 Svátek české armády. Panoptikum při schvalování od účastníka

HISTORIE BEZ HYSTERIE „Během následujících let musela z ústavu odejít více než desítka graduovaných …