Jak se bránit otravnému telemarketingu?

26.03.2015 12:30 | Zprávy
autor: red

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v březnu oznámil, že uložil dvěma společnostem vysoké pokuty za rozesílání e-mailů s nevyžádaným obchodním sdělením. Firma Traffic7 musí zaplatit 1,9 milionu korun a společnost marketing CZ půl druhého milionu.

Jak se bránit otravnému telemarketingu?
Foto: ČT
Popisek: ÚOOÚ

Oběma firmám byla pokuta shodně uložena za to, že po delší dobu zasílaly hromadně e-maily s obchodním sdělením v řádu stovek opakování, což bylo pro adresáty mimořádně obtěžující - a na základě jejich stížností se ÚOOÚ tímto proviněním proti zákonu o některých službách informační společnosti začal zabývat.

Nevyžádaná obchodní sdělení, která každý z nás dostává do své mailové schránky, však nejsou zdaleka jediným projevem moderního a agresivního marketingu, který nás obtěžuje.

A jak z diskuse na sociálních sítích vyplývá, ani zdaleka nejotravnějším. Jednak tento jev celkem striktně vymezuje zákon o některých službách informační společnosti, ale především se mu může prakticky každý uživatel internetu bránit nastavením filtru v emailovém klientovi. Obdobně snadno si poradíme s  obchodními sděleními zasílanými prostřednictvím SMS, jejichž regulace rovněž spadá pod zmíněný zákon. Co však mezi běžnými uživateli internetu či mobilů s přehledem vítězí jako nejotravnější způsob nabízení zboží či služeb, je telefonické volání z různých call center či agentur, tzv. telemarketing.

Stává se nám se železnou pravidelností, že v obchodě, autobuse nebo při důležitém rozhovoru nám začne zvonit mobil jak o život, a když jej konečně vylovíme, medový hlas se začne vemlouvat do našich myslí a především peněženek. A přestože máme možnost tento rozhovor okamžitě ukončit, většinou si povzdechneme, kdy asi zase podobná nabídka zacinká v nejméně vhodnou chvíli.

Někoho však může současně napadnout i to, kde volající vlastně sehnal naše telefonní číslo, když nás navíc někdy přímo osloví naším jménem. Předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů RNDr. Igor Němec k tomu podotýká: „Pokud jsem si jistý, že jsem nedal souhlas s tím, aby mi byly podobné obchodní nabídky předkládány, spojení jména a telefonního čísla je už na pováženou. Naše číslo mobilního telefonu je totiž unikátní identifikační znak, protože se nemůže stát, dokonce ve výjimečných případech i na rozdíl od rodného čísla, aby měl ještě někdo stejné. Ve spojení se jménem jde evidentně o osobní údaj a jeho zpracování, tedy například i používání k hromadným obchodním nabídkám, podléhá zákonu o ochraně osobních údajů.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

Migrační pakt

Mě by spíš zajímalo, jak řeší migrační pakt nebo cokoliv/kdokoliv to, aby se sem nelegální migranti vůbec nedostávali? K čemu je takové poloviční řešení, že je sem necháme přicestovat a pak budeme řešit, jak je vrátit nebo co s nimi? A když ten pakt tak hájíte, vy souhlasíte i s tou povinnou solidar...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zase budou hajlovat, zase se budou zabíjet.“ Ringo Čech věští temnou budoucnost

18:00 „Zase budou hajlovat, zase se budou zabíjet.“ Ringo Čech věští temnou budoucnost

„Lidé jsou nepoučitelní a dělají stále stejné chyby. Zase budou hajlovat a budou se zabíjet. Bude vá…