Podle jeho komentáře v Lidových novinách zaniklo v debatě to nejpodstatnější – že protináboženská satira kresleného týdeníku testovala hranice politické korektnosti. Sekyra připomíná, že se jedná o obecnější otázku etiky žurnalistické odpovědnosti.
„Celá událost a následná globální debata ukázala, že nejsme schopni se shodnout na základním elementu demokracie, na pojetí svobody,“ varuje akademik. Svoboda podle něj začíná místo spojování rozdělovat a z veřejného prostoru se stává „meziprostor“ mezi uzavřenými hodnotovými světy.
Ukazuje se prý, že zatímco křesťanství a judaismus se dokázaly se střety s jinověrci vyrovnat, zatímco islám, kde hluboká religiozita ovlivňuje všechny životní postoje, je na invektivy neobyčejně citlivý. Je proto prý užitečné, že nás Tomáš Halík, jehož víra je prý nepochybně autentičtější než většiny z nás, vyzval k úctě k jinověrcům.
Sekyra byl prý zděšen, když se dozvěděl, že demonstranti při drážďanském hnutí Pegida skandují „Lživý tisk“, což mu prý připomnělo temné duchy goebbelsovské propagandy. „Na ulici leží nejen teror, ale i společná odpovědnost za naši liberální identitu,“ připomíná Sekyra. Média by podle něj měla být schopna uznání a „kritické úcty“, bez které nelze otevřenou společnost zachránit.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav