Libor Rouček zavěštil: Dřív se lidé bránili elektrifikaci, chtěli zůstat u koní. Dnes elektromobilitě. To přejde

13.06.2022 18:18 | Komentář

EVROPAN LIBOR ROUČEK „Nemá cenu se tomu bránit. To je jako když dělníci rozbíjeli stroje, lidé se bránili elektrifikaci nebo chtěli zůstat u koní a kočárů. S elektromobilitou je to něco podobného,“ říká bývalý místopředseda Evropského parlamentu Libor Rouček. „Pokud si někdo myslí, že když nebudeme v EU, budeme si dělat, co chceme a vyrábět benzínová auta? Nevím, na jaké planetě žije. Nevím, kdo by benzínová auta vyráběl. Firmy uvažují v duchu trhu EU,“ podotýká. V dnešním komentáři Rouček reaguje i na postoj pražského primátora k provozu uprchlického centra ve Vysočanech. „Blíží se volby a pirátskému primátorovi teče do bot. Začíná hrát na populistickou notu, i když si říká pirát.“

Libor Rouček zavěštil: Dřív se lidé bránili elektrifikaci, chtěli zůstat u koní. Dnes elektromobilitě. To přejde
Foto: Daniela Černá
Popisek: Kniha Můj a náš příběh Libora Roučka

„Není to nic překvapivého. Jde o dlouhodobý trend,“ předesílá ke schválení návrhu, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut se spalovacími motory bývalý místopředseda Evropského parlamentu Libor Rouček.

„Země jako je Norsko nebo Velká Británie zákaz respektují už dávno. Po celé západní Evropě roste potřeba elektroaut. V Německu jsou všude u benzínek napájecí zařízení. Automobilky jsou na to připraveny. Některé dokonce na vládách rozhodnutí požadují. Nečekají na rok 2035 a chtějí skončit už v roce 2030,“ dodává.

Připomíná, že Česko je společně se Slovenskem automobilová velmoc, „Společně se Slovenskem vyrobíme nejvíce osobních automobilů na světě na hlavu. Vzniká paradox. Vláda a velká část politické reprezentace se staví proti, ale na druhou stranu automobilky jako je Škoda Auto dávno elektromobily už prodávají a krok za krokem budou urychlovat výrobu elektromobilů. Evropská unie reaguje,“ popisuje Rouček. Teď jsou na tahu národní státy. Aby návrh prošel, musí vyslovit souhlas. „Česká republika, která bude mít předsednictví, bude hledat shodu mezi státy,“ podotýká.

Vývoj vidíme po celém světě. Nejvíc elektromobilitu podporuje Čína. Vznikají noví a noví výrobci. „Číňané už vyrábějí další dopravní prostředky na elektrický pohon. Když se podíváme na prodej osobních vozů, prudce narůstá prodej elektroaut,“ vysvětluje Rouček celosvětový trend. „Není to výmysl evropských byrokratů. Jestli nechceme zaostávat za celosvětovým vývojem, musíme urychleně stavět potřebnou infrastrukturu. Trend se zrychluje. I po roce 2035 s autem na spalovací motor budete moct jezdit. Zakázána bude jejich výroba a jejich dovoz,“ říká.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Daniela Černá

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dnes Polsko, zítra Česko? Pekarová má po ruském útoku jasno

21:20 Dnes Polsko, zítra Česko? Pekarová má po ruském útoku jasno

Na společném brífinku vedení obou komor Parlamentu dominovalo téma ruských dronů v Polsku. Předsedky…