Jak byste stručně zhodnotil výsledek senátních a krajských voleb i s jejich dohrou při vytváření koalic v jednotlivých regionech? Proč většina tradičních stran, snad kromě KDU-ČSL (možná i ODS), tak fatálně propadla?
Máte pravdu, je to velký propadák zejména politických stran ČSSD a KSČM. Výsledek voleb ovlivnila i brutální kampaň hnutí ANO, která k tomu disponuje i veřejnými mediálními prostředky. Nutno poznamenat, že hnutí ANO má i silného představitele, kterému jsou lidé zatím ochotni odpustit cokoliv. Dále v tom hraje roli i malá volební účast, a ta může být i způsobena tím, jak naše společnost k politikům vůbec přistupuje a jak je vnímá. V jiných zemích jsou tyto instituce (Poslanecká sněmovna, krajská zastupitelstva atp.), a tedy i politici, vnímány s vážností a potřebností a už na školách je to žákům od útlého věku vštěpováno. Lidé studují programy, celou volební kampaň stran a hnutí, které kandidují ve volbách. Naše veřejnost pak díky médiím českou politickou scénu i jejich práci degraduje, zesměšňuje a s tím pak následně i lidé k volbám přistupují.
Co se týče vytváření koalic v jednotlivých krajích a jak jsou informace prezentovány směrem k voličům, tak dochází k naprostému stírání rozdílu mezi pravicí a levicí, neboť vznikají koalice odleva doprava. Myslím si, že se to odrazí ve volbách do Poslanecké sněmovny, neboť jak pravicový, tak levicový volič musí být zmaten.
Vítězem krajských i senátních voleb je hnutí ANO, což řada lidí předpokládala. Podobně vypovídaly i průzkumy různých agentur. Co ale překvapilo většinu veřejnosti, byl velký rozdíl mezi v pořadí prvním hnutím ANO a druhou ČSSD. Čím Andrej Babiš vlastně nejvíce oslovuje veřejnost, že je mu ochotná odpustit Čapí hnízdo, prohlášení o koncentračním táboru v Letech či zavedení registračních pokladen?
Ano, souhlasím s vámi, vítězem voleb se stalo v krajských volbách hnutí ANO, v senátních volbách to tak jednoznačné už nebylo. Velký rozdíl si vysvětluji tím, že lidé doufají ve změnu, chtějí něco nového; a jak jsem již uvedl, mít na své straně média je obrovská přidaná hodnota v oslovování voličů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán