Ústecký kraj odevzdal vyčíslené náklady ministerstvu v úterý, dnes se hejtman dozvěděl, že ostatní kraje požadují méně peněz a odevzdaly své požadavky dřív. "Jak jsme je mohli odevzdat, když ta voda u nás byla později?" položil řečnickou otázku hejtman. Částka ministerským úředníkům připadá nadsazená, proto přijedou ve čtvrtek škody do regionu zkontrolovat. "Projedu s nimi celý kraj od Hřenska až za Roudnici, aby viděli, jak to vypadá, když mají lidi v domě dva metry vody," dodal Bubeníček.
Peníze se vyplácejí na základě konkrétních faktur
Do prvotních nákladů na záchranné a likvidační práce mohou obce započítat především úklid, nákup vysoušečů, čistících a hygienických prostředků, ale i dopravu, ubytování a stravování evakuovaných občanů. Podle Bubeníčka jenom odvoz zničeného majetku a jeho uložení na skládky už stálo 82 milionů korun.
Mluvčí kraje Magdalena Hanáčková připomněla, že peníze se vyplácejí až na základě konkrétních faktur, zatím jde o odhady, které ale mohou být nižší i vyšší. "V roce 2002 (po povodních) stál odvoz odpadů asi 135 milionů korun," dodala.
Na finanční pomoc občanům v nejvíce postižených malých obcích uvolní radní peníze z krajského rozpočtu. O výši částky musí rozhodnout zastupitelstvo. Kraj také shromažďuje finanční pomoc od veřejnosti na účtu Povodně 2013. Výtěžek ze sbírky rozdělí samospráva obcím, které zaplavila velká voda.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp