Ministr Žák nalil čistého vína: České dráhy jsou ztučnělý kapr a musí závodit se štikami

19. 9. 2013 18:28

České dráhy jsou ztučnělý kapr, kterého už stát nebude živit bez toho, aby neočekával nic na oplátku. Tato slova pronesl ministr dopravy Zdeněk Žák, který zdůraznil, že stojí o přežití národního dopravce, ale České dráhy musí přiložit ruku k dílu. A činit se bude muset i ČD Cargo, jinak se stát nevyhne citelnému propouštění. Následně přišla řeč i na čerpání evropských miliard. Volných jich je ještě opravdu hodně.

Ministr Žák nalil čistého vína: České dráhy jsou ztučnělý kapr a musí závodit se štikami
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák
reklama

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák ve čtvrtek usedl do křesla hosta pořadu Impulsy Václava Moravce. Mezi jiným prozradil, že sdílí zneklidnění železničních odborů ohledně situace v ČD Cargo. „Zatímco pro český stát je nesmírně důležité, aby České dráhy přežily jako matka provozující osobní železniční dopravu, ale u přepravy zásilek je třeba vzít v potaz i soukromou dopravu,“ poznamenal Žák.

České dráhy jako ztučnělý zlenivělý kapr

Obratem dodal, že vozové zásilky by rád udržel na železnici, pokud by se to ale mělo stát za cenu státní pomoci, pak to může vést k dalšímu zdražení služeb, které se někde projeví. Může to skončit i tak, že bude muset podnik opustit až 1600 lidí, pravděpodobnější je však propuštění asi 500 zaměstnanců. "Pokud nebude mít Cargo práci, tak lidé nebudou mít svá místa,“ shrnul situaci Žák. V tuto chvíli pracuje pro ČD Gargo asi 9500 lidí.

České dráhy podle Žáka vystupují jako ztučnělý kapr, pročež nemohou vést odpovídající konkurenční boj s těmi „štikami“. V této souvislosti zdůraznil, že stojí o fungování Českých drah, ale nikdo už nemůže počítat s tím, že do podniku se budou posílat další a další miliony. „Jsem však také přesvědčen o tom, že by si stát měl zachovat národního dopravce,“ podotkl Žák s tím, že tento dopravce musí zajistit dopravu všude tam, kde bude třeba, bez ohledu na zájmy soukromých společností.

Volných 66 miliard korun

Následně přišla řeč také na finanční prostředky v resortu dopravy. Resort měl původně přislíbeno 37,5 miliardy, teď už je přislíbeno 43 miliard, a pokud se podaří nastavit projekty na čerpání finančních prostředků z EU, může si resort nakonec přijít až na 66 miliard korun.

Žák poznamenal, že si jeho předchůdci stěžovali na nedostatek peněz a přitom nedokázali čerpat prostředky z EU. „Je to hozená rukavice. Musíme ty projekty nastavit tak, abychom ještě v tomto programovacím období dokázali vyčerpat 23 miliard z EU,“ poznamenal Žák. Aby se podařilo vyčerpat tyto peníze, urychleně se spustila modernizace dálnice D1.

„My jsme ale připravili velké množství podstatně užitečnějších projektů,“ poznamenal k tomu ministr. Není však zcela jasné, zda se projekty nakonec rozeběhnou.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: mp
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Manažer ČT vůbec poprvé ke konkrétním pořadům. Škrt. Škrt. Taky škrt. Zrušit. Co to zase je? Kulový, ať jdou k lopatě!

5:30 Manažer ČT vůbec poprvé ke konkrétním pořadům. Škrt. Škrt. Taky škrt. Zrušit. Co to zase je? Kulový, ať jdou k lopatě!

Česká televize je po volbě nových radních doslova vzhůru nohama. Zavedené pořádky totiž mohou velmi …