Na mýtu se letos vybralo více než kdy dříve. Nejasnosti ale pokračují

11. 1. 2019 13:38

Výběry mýta byl opět rekordní. Za dvanáct měsíců kamiony zaplatily 10,8 miliardy korun. Nejasnosti kolem nového mýta ale pokračují. Je víc politiky proklamovaná ušetřená jedna miliarda, anebo úspora čtyř miliard, když si stát současný mýtný systém ponechá?

Na mýtu se letos vybralo více než kdy dříve. Nejasnosti ale pokračují
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

„Ve skončeném roce 2018 jsme o čtyři sta milionů korun překonali předloňský výběr mýtného. Celkem na účtech SFDI loni skončilo 10.816 miliardy korun, které jsme vybrali s účinností 99,6 procenta,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziročně činí přírůstek 3,97 %, rok 2017 pak byl proti roku 2016 silnější o 5,22 procenta. Provozní náklad systému činil 1,5 mld. Kč, což je 14 procent z vybraného mýta. Do mýtných investic loni putovalo 127 milionů korun. V roce 2018 také padl rekord – mýtný systém poprvé předepsal kamionům přes miliardu korun v jediném měsíci. Celkem si stát za 12 let fungování mýta v České republice připsal 98,74 miliardy korun.

To vše je ale málo na to, aby tento spolehlivý mýtný systém, dnes plně ve vlastnictví státu, byl státem nadále využíván. Tím novým se prý ušetří miliarda ročně. Opakovaně to tvrdí ministr dopravy Ťok i premiér Babiš.

„Považujeme za ohlupování občanů, když politici vykřikuji, že se tendrem podařilo snížit provozní náklady mýta o miliardu ročně. Zapomněli už totiž dodat, že úspory dosáhli jen změkčením podmínek budoucího provozování mýta. Konsorcium CzechToll/SkyToll vyhrálo s nabídkou 10,75 mld. korun za deset let, zatímco kdyby stát zůstal u používání stávajícího mýtného systému, zaplatil by jen 6,9 miliardy korun za deset let,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch. My provozujeme stávající mýto podle parametrů, které nám stát stanovil v roce 2007. Kdyby ministerstvo aplikovalo nové změkčené požadavky na nové mýto i na stávající systém, klesly by provozní náklady až k 5 procentům. Provozování stávajícího státního mýtného systému by vyšlo až o čtyři miliardy levněji, než je ministrem dopravy vysoutěžená nabídka,“ vysvětluje Karel Feix.

Nezaujatý jedinec se pak jen ptá a nedávno se tak ptal i Jaromír Soukup ministra dopravy Dana Ťoka v jednom ze svých mnoha pořadů v televizi Barrandov. Je víc, zda ušetřená jedna miliarda a výnosný obchod pro novou privátní firmu, anebo ušetřené čtyři miliardy a využití současného státního mýtného sytému?

„Loňské výsledky výběru mýta potvrzují, že český mýtný systém je a zůstává vysoce spolehlivý nástroj státu pro získávání finančních prostředků. O to je s větším podivem, že se ministerstvo dopravy rozhodlo vlastní systém mnohamiliardové hodnoty, který mohl sloužit další desetiletí, jako jediní v Evropě vyhodit do koše,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která tuzemské mýto dodala a smluvně provozuje do konce roku 2019.

„Kapsch si nedávno připsal další velké úspěchy, když získal zakázku na modernizaci mýta ve Švýcarsku, nebo mýtné pro osobní automobily v Německu. Jen to potvrzuje dominantní pozici firmy v mýtných a telematických řešeních ve světě. Jen v Česku bohužel zvítězilo politikaření, účelovost, manipulace a nehospodárnost nad zájmy daňových poplatníků,“ říká Karel Feix z Kapsche.

Kamiony na zpoplatněné síti v uplynulém roce učinily 490 milionů mýtných transakcí, tedy jednotlivých pípnutí palubních jednotek pod mýtnými branami. České mýto zůstává efektivním ekologickým nástrojem, pomocí zvýhodněných mýtných sazeb se dopravcům daří obměňovat vozový park za kamiony s motory přívětivějšími k životnímu prostředí. Aktuálně je podíl motorizací EURO VI na vybraném mýtě přes 63 procent. Počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům ke konci roku končil na celkových 544.478 kusech, dominantní podíl přes 93 procent si drží kamiony nad 12 t. Zastoupení lehčích vozidel s hmotností nad 3,5 tuny pomalu a vytrvale klesá. Nejsilnějším měsícem roku i celé historie je říjen s 1,038 miliardami korun. Nejsilnějšími sedmi dny loňska byl 49. týden s 236 miliony korun vybraného mýta. Nejlepším dnem z pohledu mýta bylo úterý 25. září s 43 miliony korun.

A jaké jsou další zajímavosti o českém mýtě?

93 % veškerého vybraného mýtného platí kamiony s hmotností nad 12 tun.

20,5 tisíc Kč vybere český mýtný systém od kamionů každou minutu.

8 měsíců výběru mýta stačilo, aby se státu zaplatila investice do výstavby celého systému.

98,7 miliard Kč přinesl za 12 let provozu mýtný systém pro silnice do rozpočtu SFDI.

96 % peněz z mýta se vybere na dálnicích, na silnice 1. třídy pak připadá ten zbytek.

29,6 milionu Kč zaplatí na mýtném kamiony v průměru každý den na českých silnicích.

66 tisíc kamionů jezdí průměrně každý den po tuzemských zpoplatněných dálnicích.

343 Kč každou vteřinu vybere od kamionů český elektronický mýtný systém.

14 % z vybraných peněz spotřebuje český celonárodní mýtný systém na svůj provoz.

0 dní to je doba, po kterou nastal během deseti let jakýkoliv výpadek fungování mýta.

63 % veškerého mýta zaplatí kamiony s nejvíc ekologickými motory (EURO VI a vyšší).

544 tisíc aktivních účtů k palubním jednotkám registruje český mýtný systém.

2,5 miliardy kilometrů ročně najezdí kamiony po tuzemských zpoplatněných silnicích.

99,6 % je dlouhodobá průměrná účinnost výběru mýta, měřená nezávislým auditorem.

1/2 se na placení mýtného v Česku podílí tuzemská nákladní vozidla a autobusy.


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: ane

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

VIDEO Kázání, ze kterého mrazí. Profesor Piťha varuje, čeká nás zápas o svobodu

17:15 VIDEO Kázání, ze kterého mrazí. Profesor Piťha varuje, čeká nás zápas o svobodu

Stáváme se nesvobodnými, lidé se nepřičetně bojí, politici se bojí o koryta a různé skupinky “nosite…