V úvodu konsorcium připomíná, že státní podnik CNTC se donedávna soustředil spíše jen na domácí trh. Nutno podotknout, že pod CNTC spadají veškeré čínské tabákové společnosti, a je tak zodpovědný za téměř polovinu celosvětové produkce cigaret. „Klesající domácí spotřeba a větší konkurence zahraničních značek však přiměly tuto společnost připojit se v roce 2015 k Iniciativě pásu a cesty (Belt and Road Initiative) a „jít do světa“, uvádí web projektu Sinopsis.cz.
„Čínská společnost tak následuje státní politiku – snaží se rozšířit svůj ekonomický vliv a stát se výraznějším aktérem na mezinárodním poli, což jsou jedny z hlavních cílů Iniciativy BRI,“ je uvedeno dále s tím, že China Tobacco usiluje o vstup na nové trhy a pašování zboží je právě osvědčeným způsobem, jak je otevřít. Odkazuje pak k podobnému případu tabákového gigantu Philip Morris International, který se odehrál v 90. letech. „Trik spočívá v tom, že firma v dané zemi zaplaví černý trh pašovanými cigaretami, které jsou nezdaněné, a tedy velmi levné. Uživatelé si na tuto značku rychle zvyknou a cigarety se zároveň stanou dostupné i pro chudší obyvatele, případně mladší věkovou skupinu. Především to však posílí pozici firmy pro budoucí vyjednávání o legalizaci jejích produktů v zemi – pokud již v zemi koluje velké množství načerno prodávaných cigaret, jsou úřady motivovány k tomu, aby je vpustily na legální trh, a tím je zdanily,“ popisují s tím, že CNTC nyní podle výzkumu konsorcia postupuje stejnou taktikou.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: sla
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.