Podvrhy vyrábějí nepříliš doceněné národy, které se snaží dokázat svou dějinnou velikost. O pravosti našich Rukopisů s historickým publicistou Zdeňkem Čechem

28.11.2018 20:52 | Zprávy

ČESKÉ OSMIČKY Rukopisy královédvorský a zelenohorský. Téměř sto let zaměstnávaly literární historiky a vlastence, až se usoudilo, že jde o falza. Postavily se proti nim významné české osobnosti, z nichž asi nejuváděnější je Tomáš Garrigue Masaryk. Na druhou stranu nebýt Rukopisů, neměli by Češi operu Libuše a v Národním divadle by chyběla řada cenných obrazů.

Podvrhy vyrábějí nepříliš doceněné národy, které se snaží dokázat svou dějinnou velikost. O pravosti našich Rukopisů s historickým publicistou Zdeňkem Čechem
Foto: archiv redakce
Popisek: Rukopis královédvorský - dvoustrana

„Čin to byl kvůli české společnosti a jejímu stavu v počátcích devatenáctého století z hlediska potřeb národa spíš chvalitebný než hodný zavržení,“ začíná smířlivě historický publicista Zdeněk Čech. Hovoří o Rukopisech královédvorském a zelenohorském. Ten druhý, líčící naši starší historii, byl v listopadu 1818 anonymně zaslán pro potřeby Muzea Království českého hraběti Františku Antonínu Kolovratovi, nejvyššímu purkrabímu Českého království. Tím před dvěma sty lety začala epopej pravosti či nepravosti Rukopisů. A jak to s nimi vlastně bylo?

Rukopisy v letu dějin

V roce 1822 byl Rukopis zelenohorský, který působil dojmem, že vznikl v devátém století, poprvé publikován v časopise Krok. Obsahuje například fragment Libušina soudu ve sporu bratří Chrudoše a Šťáhlava o dědictví po zemřelém otci Klenovici. Libuše rozhodne, že se bratři mají rozdělit na polovic, načež starší Chrudoš pronese památnou větu: „Běda ptákům, k nimž se zmije vplíží, běda mužům, kterým žena vládne!“ Rukopis tvoří dva pergamenové dvojlisty, tedy osm stran textu.

Nicméně pochybnosti o jeho pravosti začali mít mnozí hned po jeho objevení. Zvláště pak, když se nalezly i jiné texty kolem osobností jazykovědce a archiváře Václava Hanky a spisovatele Josefa Lindy. Tím nejdůležitějším byl Rukopis královédvorský, který byl dokonce nalezen dřív, tedy roku 1817 v děkanském kostele ve Dvoře Králové, a vztahuje se svým původem ke třináctému století. V Praze se oběma památkami začal zabývat otec naší slavistiky a jazykovědy Josef Dobrovský a odmítl je jako falzum. Nicméně se pak rozhořel spor o jejich pravost a tábory odpůrců i příznivců se začaly předhánět v argumentaci.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Jak přesně chcete docílit těch sankcí za omezování svobody slova?

Jak by to jako vypadalo v praxi, protože to omezování tu je, i když ti, co se ho dopouští tvrdí opak. Problém taky je, že vás třeba nechají nechají říci svůj názor, ale vzápětí vás za něj nálepkují. Třeba tato vláda. Na takové případy by se postihy také vztahovaly? A jaká? A jak chcete postihnout om...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostál po návratu z Moskvy prozradil vše o své návštěvě

11:04 Dostál po návratu z Moskvy prozradil vše o své návštěvě

„Přes některé rozpory lze s jistotou říci, že nikdo neplánuje žádnou invazi do naší země, ani s Rusk…