Televarieté, Menšík, Bohdalová... ČT pustila seniorům v karanténě speciální kanál. A už sklízí recenze

26.03.2020 15:48

Nový program České televize, ČT3, jenž je určen hlavně pro starší generaci, vidělo v prvním vysílacím dni téměř milion diváků. A jaké jsou recenze? „Pachuť prošlé konzervy to stejně nepřebije. Ne že by vyvolávala nevolnost, jen ji člověku připadá zbytečné otevírat,“ kritizoval Reflex. Chvála však přišla ze serveru Lidovky.cz. „Vznikla z toho vkusná televize pro občany v důchodovém věku. Jak autor sám vidí na příkladu svých rodičů, užijí si ji i předdůchodoví diváci,“ zhodnotil redaktor Lidovek.

Popisek: Česká televize, ilustrační foto

Jaké jsou ohlasy na nový program České televize, jenž je určen pro seniory? Program ČT3, který běží od 23. března, má podle autorů pomoci nejohroženější skupině – starším lidem, kteří jsou v této době nuceni zůstávat doma.

„Chceme v této těžké situaci sloužit další velké skupině našich diváků. Vysíláme už speciální vzdělávací bloky pro školáky a rodiče, a teď se zaměřujeme na nejzranitelnější skupinu populace, která tráví doma nejvíce času. Na televizním vysílání vyrostlo již několik generací a my díky našemu bohatému archivu můžeme nabídnout obsah přesně šitý na míru jejich potřebám, doplněný navíc o informační servis a nově vyráběné magazíny s praktickými radami. Chceme přinést divákům dobrou náladu a evokovat příjemné vzpomínky,“ vysvětluje generální ředitel České televize Petr Dvořák a dodává: „Prozatím půjde o provizorní vysílání. Vzhledem k aktuální mimořádné situaci jsme byli nuceni pozastavit výrobu většiny pořadů, tak můžeme dočasně finanční prostředky směrovat na tento program,“ uvádí v tiskové zprávě.

Anketa

Kterou písničku by měl hrát rozhlas pro zlepšení nálady?

hlasovalo: 20087 lidí

Pořad vyvolal rozpaky i pochvalu. Kupříkladu Tereza Spáčilová z Reflexu nešetřila kritikou. Dočasný kanál České televize podle ní připomíná prošlou konzervu, kterou je zbytečné otevírat. Autorka psala, že stejně jako pořad UčíTelka, i tento nový pořad vznikl v krátkém čase a s nepochybným úmyslem lidem ulevit. Prý se však pořad nevydal správnou cestou.

„Pásmo nejarchivnějších z archivních materiálů, jež tvoří pilíř jeho programu, má totiž bezmála umrtvující účinek. Maratón Televarieté a Sešlostí korunovaný megakoncertem Dalibora Jandy, toť zážitek, jenž lze mimo stav silvestrovské podroušenosti absolvovat jen s velkou dávkou sebezapření; a platit to může i v případě pamětníků, již mají být přitom primárními adresáty ČT3,“ psalo se na webu Reflexu. Dramaturgickým záměrem je prý udržet diváky ve vzpomínacím módu. Být v důchodovém věku však podle Spáčilové neznamená chtít se neustále vracet, ba právě naopak, a pokud přece jen ano, tak ne o celé dekády či o půlstoletí.

„Na archivních materiálech jistě není nic trestuhodného, notabene ne v případě těch nadčasových, typu dietlovský seriál či Hovory H. Problém tkví spíš v podprahovém podsouvání myšlenky, že nejlépe už bylo a dobře se může cítit jen ten, kdo rezignuje na přítomnost,“ upozornila novinářka. V televizních archivech by se podle ní dala najít řada kvalitních a přitom méně ohraných titulů. Právě takové by prý potřebovaly znovuobjevit. Ocenila však hlasatelky, ty podle ní vracejí na obrazovku vřelý lidský kontakt. „Ne už tak vizuál celého programu, jenž s atributy minulosti pracuje nevynalézavě lacině: od studia, kde na věšáku visí buřinka a konferenční stolek zdobí hrnky z porcelánu, přes nemožně normalizační ‚design‘ hlasatelek až po koťátka a štěňátka v kýčovité znělce,“ zhodnotila.

„Takzvaný lifestylový magazín, jenž třikrát denně nabízí seniorům praktické rady typu výroba ptačí budky či jak si zachovat psychickou pohodu, sice rádoby živými vstupy z obýváku spolupracovnice zvěstuje, že pokrok dorazil i mezi seniory, nicméně pachuť prošlé konzervy to stejně nepřebije. Ne že by vyvolávala nevolnost, jen ji člověku připadá zbytečné otevírat,“ zakončila.

Anketa

Vadí vám vládní nařízení, ať lidé během karantény nejezdí na chaty a chalupy?

9%
91%
hlasovalo: 25930 lidí

Lidovky však byly s hodnocením příznivější. Podle redaktora Jaroslava Totuška se tento koncept povedl. Aspoň to prý ukazují divácká čísla. Největšími taháky programu jsou podle redaktora archivní seriály a estrády. Nejsledovanějším pořadem prvního dne měla být Nemocnice na kraji města, druhým nejsledovanějším pak Televarieté. „Tu v pondělí chvíli po obědě vidělo 178 tisíc diváků. Revuální pořad s Jiřinou Bohdalovou a Josefem Dvořákem byl dříve sobotní odměnou za poctivou práci. I dnes tento účel relaxační odměny bezpochyby plní, ačkoliv některé skeče a hudební čísla si v současné době vyslouží už maximálně pozvednuté obočí,“ zhodnotil autor na Lidovkách. „Několikrát za vysílací den televize uvádí pořad Život na třetí. Jde v podstatě o publicistický magazín s rozhovory a praktickými radami pro seniory. Svůj účel plní,“ dodal Totuška.

Sledovanost pořadu byla první vysílací den údajně 984 tisíc diváků, to z ní mělo udělat pátou nejsledovanější stanici v České republice. „Demograficky o vysílání měli největší zájem muži starší pětašedesáti let s bydlištěm ve středních a severovýchodních Čechách,“ doplnil Totuška.

„ČT3 je ukázkou toho, jak moc silné jsou televizní archivy. Stačilo z nich vyjmout a oprášit několik silných seriálových kusů, navodit atmosféru starých časů televizními hlasatelkami a připojit nenásilný magazín s praktickými radami. Vznikla z toho vkusná televize pro občany v důchodovém věku. Jak autor sám vidí na příkladu svých rodičů, užijí si ji i předdůchodoví diváci,“ zakončily Lidovky svoji recenzi.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: tle

Andrej Babiš byl položen dotaz