„Jako talisman pro dnešní setkání jsem si připravil pár slajdů a na tom prvním máte živočicha, který je zvláště chráněný podle české legislativy. Jmenuje se křeček polní. Tento živočich dokázal zablokovat výstavbu dálnice napříč Zlínským krajem,“ zkonstatoval také Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, které je organizátorem mezinárodních konferencí „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ v Luhačovicích. Ve čtvrtek se tu uskutečnil VII. ročník.
„Veřejný zájem vyjadřovaný pouze představiteli nestátních neziskových organizací není tou správnou reprezentací. Neberu jim jejich práva v liberální demokratické společnosti, ale i mlčící většina by měla vyjádřit svůj názor a to, že je v jejich zájmu, aby jim auta nejezdila pod okny a přes lázeňská města nejezdily kamiony,“ poznamenal ve svém proslovu Lukáš, který se domnívá, že česká legislativa znemožňuje řízený proces přípravy investic v republice. „Abychom povolovali dálnice deset nebo dvanáct let, to je ještě snesitelná doba, ale to jsou desítky let. Tyto věci jsou na několik generací. To je nenormální a zavrženíhodný stav,“ uvedl Lukáš. Jednou jsou to křečci, pak podjatost, pak výkupy pozemků. Předvídatelnost realizace investic je podle Lukáše nejasná. „Zákony, které umožňují vstup občanské společnosti do různorodých správních procesů, nemají žádné ohraničení. To bude hlavní hedlein z této konference, abychom změnili tyto parametry přípravy staveb v ČR, a to třeba až do krajnosti, kdy pro jednotlivé dopravní tahy budeme přijímat v parlamentu samostatné zákony, protože v zásadě jiné řešení se mi nenabízí, ale protože nejsem legislativec, může to být jen můj subjektivní názor na stav, který v České republice máme,“ uvedl pak také před novináři.
Během konference prezentoval mapku s problémovými místy a upozornil na petici na podporu infrastrukturních projektů dálnice D49 Hulín–Fryšták–Hranice ČR/SR a dálnice D55 Otrokovice–Staré město–Břeclav. Tyto dopravní cesty jsou blokované kvůli aktivitám ekologických aktivistů. Po dosažení deseti tisíc podpisů půjdou autoři do parlamentu.
Náměstek ministra: Ťok oslavil tisíc dnů ve funkci, a to je znak stability
Mezi řadou hostů z Česka i Slovenska vystoupil také náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký: „Když jsem nastupoval na ministerstvo, říkalo se, peněz je dost, ale neumíme stavět. Teď se situace mění, strategicky 85, 86 miliard by bylo potřeba nejen na budování infrastruktury, ale také na její údržbu a zachování,“ podotkl mimo jiné na úvod. V další části konference pak ve svém obsáhlejším vstupu připustil, že ministerstvo dopravy stále čelí kritice, přesto by raději zdůraznil to, co vidí pozitivně: „Jak víte, ministr Ťok teď oslavil tisíc dnů ve funkci, a to je znak určité stability, máme tu služební zákon, rozhodně bych chtěl zdůraznit stabilitu na Ředitelství silnic a dálnic,“ pochválil situaci. A připomenul, že byla zahájena výstavba asi 140 kilometrů dálnic.
Vystoupila také Olga Sehnalová, poslankyně Evropského parlamentu: „Abyste Evropský parlament, prosím, nepodceňovali, protože je to zcela rovnocenné legislativní těleso a má svůj vliv. Já tady nabízím spolupráci a jsem ráda, že ať už byl hejtmanem současný předseda Lukáš, nebo posléze pan hejtman Mišák, tak spolupráce byla,“ uvedla europoslankyně.
Dlouhý: Jsme poněkud kritičtí k současné vládě
Prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý hovořil o české ekonomice. „Prožíváme dobré ekonomické časy,“ pochválil a konstatoval, že máme velmi nízkou nezaměstnanost, nicméně pro podnikatele to podle něj znamená, že čelí bariéře na trhu práce. „Brání to v současné době podnikání a omezuje růstový potenciál země. Jsem poněkud kritický k současné vládě, protože se nedomnívám, že by byla úplně příznivá k podnikatelům,“ zhodnotil Dlouhý.
Na konferenci přišli zástupci Trenčianského a Žilinského samosprávného kraje, Zlínského i Olomouckého kraje a řada dalších odborníků. Cílem konferencí je: „Podpora systémové legislativní změny, tak aby se mohla v ČR dostavět páteřní dopravní infrastruktura.“
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá