Základem je podle Terezy Vávrové ze vzdělávací organizace Antikomplex dívat se na historii, a zejména na téma války, z různých úhlů pohledu. „Právě tato multiperspektivita nabízí žákům krásný zdroj toho, jak látku uchopit,“ řekla Vávrová.
„Téma druhé světové války není na školách rozhodně opomíjené,“ řekl Jaroslav Pinkas, metodik vzdělávání ÚSTR. „Dostáváme se tedy na vyšší úroveň diskuse. Již nejde o to, jestli se téma učí, ale jak se učí,“ dodal. Podle Pinkase mají učitelé mnoho podkladů pro výuku historických témat.
Společnost Collegium Bohemicum například provozuje webovou stránku www.skolademokracie.cz, kde jsou k dispozici materiály pro učitele, které mohou použít přímo v hodinách. Institut Terezínské iniciativy provozuje projekt Terezínské album, jenž shromažďuje informace o obětech holocaustu v českých zemích. Přes příběhy jednotlivých lidí tak chtějí přivést studenty k celkovému kontextu holocaustu. Muzeum romské kultury se zase snaží připomenout historii romského holocaustu, který je prý ve výuce často opomíjen.
Památník Terezín organizuje vzdělávací projekty pro mládež z Čech i ze zahraničí. Vytvářejí i metodické a didaktické materiály, jejich projekt Školákem v protektorátu přibližuje režim v Protektorátu Čechy a Morava na příkladu školství.
Diskuse se zúčastnili zástupci organizací Antikomplex, Collegium Bohemicum, Československo 38-89, Institutu Terezínské iniciativy, Muzea romské kultury, Památníku Terezín, ÚSTR a Židovského muzea v Praze.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk