Financování kultury z veřejných rozpočtů podle Steigerwalda ukazuje nekulturnost těch, kteří o penězích rozhodují. Například v Ústí nad Labem projevuje magistrát neobyčejně svérázně hrdost na Činoherní studio, které dokázalo v nuzných podmínkách regionu provozovat divadlo způsobem, uznávaným i v zahraničí.
Radnice mu přiškrtila dotace takovým způsobem, že muselo přejít do partyzánských podmínek rozpadlého kina a slavní herci, kteří kdysi souborem prošli, pořádají na soubor veřejné sbírky. Cílem je vybrat tři a půl milionu. Přitom jen na akci „vítání občáků,“ o kterou se nyní zajímají orgány činné v trestním řízení, se oněch milionů rozfofrovalo jedenáct.
„Co si z obavy před veřejností netroufla ani komunistická věrchuška, která zakazovala jen jednotlivé osoby a hry, nikoliv divadlo jako celek, to si bez obav troufl ústecký magistrát,“ píše k tomu Steigerwald. Totéž se nedávno stalo i v Praze, kde radní stopli divadlo evropského formátu.
„Jistěže je osvícený trend plíživé likvidace kultury jako něčeho rušivého, čeho je u nás moc a většinou se to ani neobejde bez sprostých slov a obnažování herců, případně všelijakých nesmyslně počmáraných obrazů a skřeků,“ posmívá se Steigerwald.
V tomto duchu prý neobyčejně prozíravě postupuje ministr financí Andrej Babiš, když chce rozpočet státu na kulturu seškrtat rovnou o miliardu. Steigerwald nepochybuje, že pod jeho výkladem ministr kultury Herman uzná, že prostor pro úspory zde skutečně je. „Filharmonie přece nemusí být tak velká. Jen těch houslí, co je tam. A divadla se dají spojit s kolotoči v ekonomicky silné zábavní holdingy,“ vysmívá se komentátor.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav