Podle důvěryhodných zdrojů bude vítěz vyhlášen již tento týden. A to i přesto, že podle rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže nesmí ministerstvo dopravy zatím s vítězem podepsat smlouvu. Co může být za takovým spěchem ministra v demisi Ťoka? Nad podivuhodnostmi tohoto výběrového řízení se pozastavuje generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Celý rozhovor uveřejnil sobotní deník Právo.
„Upřímně, mě už kolem mýtného tendru a kroků ministerstva nepřekvapí vůbec nic. Je asi na investigativních novinářích, aby hledali důvody, proč ministr v demisi teď najednou tak šíleně pospíchá s vyhlášením vítěze, když sám prohlašoval, že má čas na jednání do konce léta. Ministerští si od počátku sami zvolili nesmírně komplikovaný a zdlouhavý způsob tendrování – dvoukolové jednací řízení se soutěžním dialogem. Učinili tak zřejmě s cílem nalézt co nejlepší nabídky pro daňové poplatníky. Na to ale nyní rezignovali. Nejprve provedli pouze formální posouzení kvalifikačních předpokladů účastníků a všechny pustili dál, jen tím ztratili čtyři měsíce. Teď, zdá se, zapomněli i na dialog, v němž ale mohli dosáhnout dalšího snížení ceny, a to i u nejnižší nabídky. Nás například nikdo neoslovil. Přestože ministr ještě minulý týden prohlašoval, že zkoumají všechny čtyři nabídky, informace médií říkají, že komise prozkoumala pouze jedinou nabídku s nejnižší cenou. Celé je to podivné. Předložené nabídky byly jasně označeny jako indikativní, předběžné. Čekali jsme, že bude naše nabídka zhodnocena, že budeme mít prostor vysvětlit rozdíly v našem řešení i ceně. Pokud se kuloární zvěsti potvrdí, ministr bude občanům dlužit vysvětlení, proč nehledal nejlevnější variantu výběru mýta po roce 2019.
Začíná to nápadně připomínat absurdní slovenskou cestu, kde stát se SkyTollem rozšířil mýto na 17 tisíc kilometrů všech silnic, aby tam pak žádné mýto nevybíral, a zvýšil tak jen náklady systému s nulovým výnosem… I proto na Slovensku přesahují provozní náklady padesát procent. Jen a pouze kvůli zmíněnému rozšiřování mýta na „jedničky“ se v Česku vyhodí současný zainvestovaný mýtný systém a bude se stavět nový. Jen kvůli tomuto politickému nápadu se nedostaneme při budoucím provozu mýta na skutečně nízké náklady. Ministr nulovým mýtem možná uklidní regiony, ale dostane se do bizarní situace – nejprve chce zpoplatnit regionální silnice, vyvolá tím potřebu změnit mýtný systém a znehodnotit současný, pak tam mýto vypne a současný rozsah zpoplatněné sítě se v podstatě nezmění? Ať tedy ministr zahrne do hodnocení nabídek i současný systém, který by dosáhl méně než desetiprocentních provozních nákladů. Otázka na právníky může znít, zda nejde o flagrantní porušení zákona o zakázkách, když ministr sám zpochybňuje základní parametry tendru…,“ tvrdí Karel Feix.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
Kapsch , Ministerstvo dopravy , Ťok , mýto
autor: jav
To jako celou EK a vůbec celou EU řídí jeden člověk?
Vy tvrdíte, aspoň jsem si to zde přečetla, že podle vaší frakce by Ursula von der Leyen měla skončit, aby se Brusel vrátil nohama na zem a pracoval pro občany, ne proti nim. To její odvolání ovlivní celé fungování a politiku EU, které, souhlasím s vámi, je třeba změnit?
Další články z rubriky
13:23 Další proukrajinské účty pro Fialu. Na stole rumunský scénář?
Podivných proukrajinských účtů, které podporují vládní politiky, je více. Jeden se například zaměřuj…
- 17:45 „Tak začíná deep state.“ Armádní spis k volbám? Vážná slova
- 14:00 Kuchaře z Prostřeno v exekuci udělal jednatelem. A létaly miliony
- 10:53 449 Kč za knihu myšlenek Petra Fialy. Premiérův „spolek pro moderní politiku“
- 4:46 Ceny tak nízké, že se Čech v Itálii začal modlit přímo v supermarketu
- 9:00 „Ještě větší nic.“ Trumpovo velké prohlášení o Rusku je pro smích