Filip Šebesta: Houževnatost, co není trendy a zlo banální

22.02.2024 10:11 | Glosa

Zdejší glosy jsou často a oprávněně neradostným čtením. Dnes tedy pár pozitivních slov ve třech krátkých recenzích o filmech, které stojí za pozornost.

Filip Šebesta: Houževnatost, co není trendy a zlo banální
Foto: Archiv Filipa Šebesty
Popisek: Analytik Filip Šebesta

Dánský film Bastard je místy trochu melodramatický, ale tvůrcům se vždy podaří z toho včas uniknout, i když někdy jen velmi těsně. Jde o realisticky pojaté drama o dobývání a kolonizaci dánských vřesovišť na Jutském poloostrově někdy v polovině 18. století. Více než s drsnou přírodou musí vysloužilý armádní kapitán – farmář Ludvig Kahlen ale bojovat s nevůlí mladého zpovykaného násilnického šlechtice ze sousedního panství, který se obává dynamické konkurence. A jistěže dojde i na vztahový trojúhelník.

Podobným, jak se dnes říká, výzvám čelí i hlavní protagonista filmu Ferrari, pojednávajícím o životě zakladatele značky, slavného Enza Ferrariho. Ten je zmítán neustále se vršícími problémy, jejichž třeba i jen malá část by pro mnohé dnes byla důvodem k naprostému a paralyzujícímu zoufalství. Enzo jimi však prochází se stoickým klidem. Soustředěn na jediný cíl, jímž je závodění, a hlavně vítězství nad konkurenční značkou Masserati. Současně kličkuje v italském vztahovém propletenci mezi právoplatnou manželkou, která je zároveň spoluzakladatelkou automobilky s významným podílem, a milenkou, s níž má malého chlapce, po smrti manželčina syna svého jediného potomka. Vše se odehrává, pakliže se vůbec něco v soustředěném vědomí samozřejmě elegantního a nenuceného Itala odehrává, někde uvnitř, za chladným zevnějškem automobilového impresária.

Oba filmy vlastně zobrazují životy a souboje typu mužů, sveřepých průkopníků, často až bezohledně soustředěných na svůj cíl, kteří se díky sterilní povaze soudobého světa už nejspíš prakticky nevyskytují. Doba to jednoduše neumožňuje. V mnoha životních situacích to můžeme brát jako pozitivum, ale přeci jen k těm jejich pionýrským dobám, k jejich úspěchům a vzepětím i totálním pádům a utrpení hledíme s obdivem a snad i s trochou závisti.

Snímek Zóna zájmu je velmi silnou a originální výpovědí o holokaustu a banalitě zla. Zdálo by se, že na toto téma toho moc nového a jinak už vytvořit nelze. Autorům Zóny zájmu se to ale podařilo. Antihrdinou snímku je velitel koncentračního tábora v Osvětimi Rudolf Höss spolu se svou rodinou, která žije obyčejný a – dá se říci – idylický život v těsném sousedství tábora, v němž probíhá průmyslová likvidace židů a dalších „nepohodlných“.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Zbraně

Zaujal mě váš komentář ke zbraním. Máte naprostou pravdu, že kdo chce jakoukoliv zbraň použít třeba k zabíjení, že si ji nějak opatří - většinou nezákonně. Ale co mě zajímá je váš pohled na to, aby lidé mohli použít legální zbraň pro svou ochranu nebo ochranu majetku? Protože co vím, tak je většina ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vladimír Ustyanovič: Sonda do hlubin prezidentovy duše

12:13 Vladimír Ustyanovič: Sonda do hlubin prezidentovy duše

Nerad bych vypadal jako inženýr lidských duší, ale některé činy prezidenta České republiky Petra Pav…