Filip Šebesta: Privatizace ve vysněném kvalitním institucionálním rámci

10.11.2016 19:15 | Zprávy

„Ekonomové předběhli právníky.“ „Je potřeba vytvořit kvalitní institucionální a právní rámec a až poté privatizovat.“ „Musíme mít nejdříve kvalitní zákony.“ To všechno jsou známé věty, které i po čtvrt století od počátku transformace české ekonomiky stále můžeme slyšet z úst lidí, kteří se s úspěchem transformace až doposud nevyrovnali, jako jejich klíčové argumenty, proč se tehdy mělo postupovat jinak.

Filip Šebesta: Privatizace ve vysněném kvalitním institucionálním rámci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hanspaulský zámeček, sídlo Institutu Václava Klause

Argumenty o gradualismu a pozvolné privatizační cestě, která by umožnila vznik „kvalitního institucionálního rámce“ zvedá ve své nedávno publikované analytické studii CATO institut (25 Years of Reforms in Ex-Communist Countries, CATO 2016). Závěry studie s ČR nijak nespojeného, a proto nijak zaujatého, renomovaného amerického think-tanku stojí v souvislosti s neustálou kritikou a očerňováním transformačního období u nás doma za povšimnutí. Studie na dlouhodobých datech o hospodářském a institucionálním vývoji v postkomunistických zemích dochází k závěru, že „neexistovala žádná země, která by sledovala doporučení zastánců gradualismu, aby dala přednost tvorbě dobrých institucí před liberalizací (ačkoli mnoho politiků v zemích, kde se transformace opožďovala, vysvětlovalo toto zpoždění právě potřebou tvorby kvalitních institucí.“ (s. 18) Autoři uvádějí, že „země, které se v otázce institucionálního vývoje posunuly nejdál a nejrychleji, byly právě ty, které se rovněž pohnuly nejrychleji a nejvíce v otázce liberalizace.“ (s. 18) Podle nové institucionální ekonomie a ve studii citovaného laureáta Nobelovy ceny za ekonomii Douglasse Northa není kvalita institucí pro počáteční skokový růst tak důležitá. Je důležitá spíše až pro růst z dlouhodobého hlediska. „Takže kompletní vytvoření kvalitní institucionální struktury nebylo na počátku transformace to nejpotřebnější.“ (s. 19)

Dokládá to i porovnání výsledků transformace mezi Českou republikou a bývalou NDR, které ve svém příspěvku k výročí 25 let od roku 1989 publikoval před dvěma lety Vladimír Tomšík. Příklad NDR je téměř laboratorním experimentem, který ekonomie a sociální vědy obecně běžně nemívají k dispozici. Ačkoli mohlo východní Německo téměř ze dne na den přijmout „kvalitní legislativu“ SRN (dokonce i bez nutnosti jejího překládání) a institucionální zázemí fungující státní administrativy či respektovanou a silnou měnu (což se později ukázalo jako jeden z problémů, protože nově sjednocená země nebyla optimální měnovou oblastí a společná měna přijatá v kurzu 1:2, resp. 1:1 v sumách do 6000 marek byla pro východní Německo příliš silná), nedosáhlo oproti České republice nijak oslnivých transformačních výsledků. Dokonce i s obrovskými přímými a nepřímými transfery dosahujícími po více než dvacet let průměrně zhruba 110 miliard euro ročně ze západní části země, Východ za Českou republikou v řadě ukazatelů zaostal (viz graf č. 1). Nejen, že východoněmecký transformační pokles byl mnohem hlubší, jak je patrné z grafu, ale i čas potřebný k dosažení původní úrovně výstupu byl v případě východního Německa mnohem delší. Zatímco ČR dosáhla předtransformační úrovně HDP v roce 1997, východnímu Německu to trvalo celých 25 let. Ani standardní privatizační metody v zemi s dostatkem kapitálové zásoby, kvalitními institucemi a lidskými zdroji a vzájemnou silnou solidaritou a sounáležitostí mezi Němci tak nebyly automatickou zárukou lepšího transformačního výsledku.

Graf č. 1 Vývoj reálného HDP ve východním Německu a České republice (1989=100)

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

MUDr. Jiří Mašek byl položen dotaz

Vedení Sněmovny

Dobrý den, je dost možné, že místopředsedou Sněmovny bude chtít být Rakušan, jak tvrdíte. Zajímá mě, co vy na to? Budete to dělat stejně jako předchozí vláda a kádrovat kandidáty jiných nebo nerespektovat výsledky voleb a nerozdělovat podle nich třeba právě obsazení vedení sněmovny? Už jsem postřehl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Alena Vitásková proti advokátům

14:52 Zdeněk Jemelík: Alena Vitásková proti advokátům

Veřejnosti známá osobnost Alena Vitásková, bývalá ředitelka Energetického regulačního úřadu, spisova…