„Vypočetl jsem našim lesníkům, že žádný člověk není s to vykonati fysické práce více než za 3 Kč denně, když ji srovnáme s výkonem elektrárny, kdežto míra výkonů duševních je nekonečná, neboť jediný člověk může vykonati duševní práce třeba za miliony.
Vysoké mzdy lze dosáhnouti jedině lidskou inteligencí. Zvýšiti tyto hodnoty v sobě znamená rozmnožiti prameny svých příjmů, zvýšiti svoji schopnost zaslouženého výdělku a tím přispívati nejvyšší měrou ke zvýšení všeobecného blahobytu.“ Tomáš Baťa
Hlavním poraženým koronavirové aféry v českých zemích bude vzdělanost. Neznám kantora, který by si pochvaloval půl roku trvající vyvolávání duchů a spiritualistické seance u slepých počítačových obrazovek. Když se od dvacetiletých nadějí národa dozvíme, že 15-10 = 10 a 2 + 4 = 3, celkem úspěšně lze vznést pochybnosti o smyslu kantorského povolání.
V takových momentech je užitečný útěk, ba přímo úprk, do našich dějin, pohled do dřívějších půtek našeho školství. Tentokrát jsem objevila zajímavé postřehy v ročenkách baťovské "Pokusné školy ve Zlíně" z krizových let třicátých. Kromě úvodního citátu ještě pár výpisků:
O počtech
„Počty musí vychovati v člověku smysl pro přesnost, zodpovědnost, musí v něm vyvinouti smysl pro číselné hodnocení věcí a jevů, podporovati v něm soudnost, správné, logické myšlení a usuzování, musí naučiti člověka vážiti si peněz a správně s nimi hospodařiti, vzbuditi v něm zájem pro hospodářský život vlastního domova i celého státu, zkrátka počty musí vychovati člověka vysoce inteligentního, se značným duševním rozhledem, plně připraveného pro praktický život.“
O občanské výchově
„snažíme se, aby žák byl odhodlán korektně hájiti svých práv, ale byl i upřímně ochoten uznati právo druhých.
K této občanské výchově může přispěti vydatně každý vyučovací předmět:
- čeština na př. učí úctě ? mateřskému jazyku,
- zeměpis na př. učí lásce ? rodné zemi a zdravé touze po soutěži s cizinou,
- dějepis na př. vštěpuje lásku k vlasti, k svobodě a demokracii, - přírodověda na př. vychovává k ochraně přírody atd.“
Mimochodem, matematiku cvičili ve Zlíně také na konkrétních případech z praxe, a tak například učili se žáci počty na téma "Státní rozpočet na rok 1930".
Dobrý plán. Ostatně, pro státní rozpočet na rok 2021 by jeden potřeboval snad i čísla komplexní - jinak by sekera "pouhých" 320 mld. při nezapočítávání výdobytků MPSV vysvětlit rozumně nešla.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: PV