Ivan Černý: První česká kniha o Monogramistovi IP

20.07.2021 12:25

V listopadu 2020 vyšla unikátní kunsthistorická publikace, zevrubně se zabývající tvorbou tajemného umělce pozdní gotiky. Význam, jaký má Albrecht Dürer pro malířství a grafiku, měl bezesporu i jeho současník Monogramista IP pro řezbářství.

Ivan Černý: První česká kniha o Monogramistovi IP
Foto: archiv
Popisek: PhDr. Peter Kováč

Víme o něm velmi málo. Žil a pracoval v první třetině 16. století v bavorském Pasově a podepisoval některé svoje komorní reliéfy písmeny IP. Nejzajímavější je, že svoje nejvýznamnější zakázky získal v Čechách, kde k jeho obdivovatelům patřili přední aristokraté Zdeněk Lev z Rožmitálu, Švihovští z Rýzmberka, Adam I. z Hradce a pravděpodobně i Vojtěch z Pernštejna. O monogramistovi IP vyšla česky i německy řada odborných studií, ale česká knihu o něm se objevila až loni na konci roku v době zuřící pandemie. Jako editoři ji připravili historik umění Peter Kováč a historik Marek Zágora. Požádali jsme Petera Kováče o přiblížení jmenované knihy. Proč a jak vznikla, o co v ní vlastně jde…

kniha

„Když ještě existovalo Československo, tak byl jedním z našim společných uměleckých symbolů i Mistr Pavel z Levoče. Patřil Slovákům i Čechům. Původní krásu Pavlova velkolepého oltáře v Levoči totiž objevili čeští restaurátoři bratři Kotrbové. Mimochodem měli vilu na Klenové, pár kilometrů od Klatov v jihozápadních Čechách, kde jsem chodil na gymnázium. I díky jim jsem si pozdně gotické řezbářství zamiloval. Když se Masarykův stát rozdělil, tak se z Pavla z Levoče stal tak trochu „cizinec“. A tak mě napadlo najít plnohodnotnou náhradu...“

„Je jím umělec, který svoje díla podepisoval monogramem IP, a jenž svoji tvorbou konkuruje nejen Pavlovi z Levoče, ale i Veitu Stossovi. Společně s Dürerem a Cranachem otevíral ve střední Evropě cestu od pozdní gotiky k renesanci…“ říká doktor Kováč a pokračuje: „Jeho dílo je umělecký zázrak, ale málokdo ho zná. V roce 2014 a 2015 byl do Städel Museum ve Frankfurtu nad Mohanem a do Kunsthistorisches Museum ve Vídni zapůjčen jeho sedmimetrový oltář sv. Jana Křtitele z Týnského kostela v Praze a kulturní veřejnost v Německu i Rakousku jen závistivě zírala na to, co máme v Čechách.“

Svatá Anna, Panna Maria a malý Kristus z hlavní části oltáře Monogramisty IP; dílo se dnes nachází ve sbírkách státního hradu a zámku v Českém Krumlově. Dílo si objednal jeden z nejvýznamnějších politiků doby jagellonské, Zdeněk Lev z Rožmitálu.

Každé z jeho děl je uměleckým skvostem

„Společně paní Alenkou Fialovou z Českého Krumlova jsme vydali vůbec první českou knihu o tomto umělci, jehož jméno neznáme, ale podepisoval se iniciálami IP. Je to kniha o nádherném oltáři sv. Anny, který je dnes na zámku v Českém Krumlově (což v samotném Krumlově tuší jen pár lidí!), o velkolepém oltáři sv. Jana Křtitele v Týnském kostele v Praze, o tzv. Zlíchovském epitafu v pražské Národní galerii a o unikátní zdobené renesanční skříni na zámku v Jindřichově Hradci. Každé z těchto děl by bylo ozdobou a pokladem i v takových sbírkách jako je pařížský Louvre nebo Metropolitní muzeu v New Yorku. Jde o umělecké rarity. Kniha souborně tyto skvosty představuje.“

Publikace má 526 stran a též obsahuje 500 unikátních fotografií. Editory tohoto unikátního díla jsou již jmenovaní historik umění Peter Kováč a historik Marek Zágora. Do knihy svými texty přispěli Susanne Jaegerová z Německa, Jaroslav Čechura z Prahy, Jan Müller z Českého Krumlova, Jutta Reisinger-Weberová z Německa a Jiří Fajt z Prahy. Hlavní část je text PhDr. Petera Kováče.

Křest Krista – hlavní scéna z oltáře, který Monogramista IP vytvořil pro kostel Panny Marie před Týnem v Praze někdy kolem roku 1530

„Tato kniha by nevznikla bez mého setkáni s historikem uměni, panem doktorem Petrem Kovačem,“ říká Alena Fialová, která financovala vydání knihy Monogramista IP a pokračuje: „Pravidelně jezdím na zájezdy, které připravuje a provádí, účastním se jeho přednášek, čtu jeho knihy o katedrálním uměni 13. století. Nejsou to obyčejné zájezdy, obyčejné přednášky nebo obyčejné knihy. Je to škola dějin uměni v praxi a já jsem se po těch mnoha letech stala jeho pozornou žákyni, které otevřel oči k vnímání malířství, sochařství i architektury. Spřátelili jsme se a tak, když za mnou přišel, abych mu pomohla vydat knihu o Monogramistovi IP, souhlasila jsem a rozhodla jsem se, že se stanu donátorem.“

„Kniha nám dala obrovskou práci. A já jsem se těšil, že před Vánoci z toho uděláme kulturní událost,“ říká závěrem našeho rozhovoru doktor Kováč. „Plánovali jsme přednášky a autogramiády, ale nic se z toho neuskutečnilo kvůli pandemii. Až letos koncem července jsem s cestovní kanceláří Slan tours uspořádal zájezd po stopách umělce a po stopách Zděnka Lva z Rožmitálu, který byl jeho mecenáš (Blatná – Horažďovice – Kratochvíle – Český Krumlov – Pasov – Kefermarkt) a přímo v Českém Krumlově proběhl konečně i křes knihy.

Detail Kristova obličeje z týnského oltáře dokládá bravurní řezbářské mistrovství Monogramisty IP. Jde o jedno z nejlepších děl rané renesance v Praze.

Oltář sv. Anny pro Zdeňka Lva z Rožmitálu, kterému se detailně věnuje celá kniha, byla zřejmě první zakázka Monogramisty IP v Čechách. Kdy a kde se český aristokrat a pasovský umělec setkali, nevíme. Dr. Kováč k tomu říká: „Zdeněk Lev od únoru do březnu 1516 pobýval na dvoře Vladislava II. Jagellonského v Budíně, kde ho na každém kroku obklopovala pozdní gotika, ale také italská renesance, kterou tam jako přímý import přinesl král Matyáš Korvín. Možná právě v Budíně Rožmitál plně docenil nejen hodnoty umění architekta Benedikta Rieda, kterého pak zaměstnal při přestavbě svého hradu v Blatné, ale i pro svoje umělecké zakázky hledal někoho, kdo spojoval pozdní gotiku a renesanci – a našel pasovského řezbáře provizorně nazvaného Monogramista IP. Byla to šťastná událost pro české umění!“

Knihu doprovází obsáhlá antologie názorů českých a německých odborníků na české zakázky Monogramisty IP i bohatá dokumentace, kupříkladu kompletní restaurátorská dokumentace k oltáři sv. Anny. Pro poznání uměleckého odkazu dosud stále záhadného německého řezbáře kniha významným mezníkem. Skvěle vybavenou onografii si vydal Peter Kováč sám s pomocí Aleny Fialové z Českého Krumlova a vyšla v edici Stavitelé katedrál.

Adorace Krista z oltáře, který Monogramista IP vytvořil pro kostel Panny Marie před Týnem v Praze někdy kolem roku 1530

(foto poskytl vydavatel)

Internetová stránka www.stavitelekatedral.cz nabízí informace pro všechny zájemce o dějiny umění a historii, tematické zájezdy za malířstvím, sochařstvím a architekturou, recenze publikací z oboru dějin umění a historie a též při ní funguje Klub přátel Stavitelů katedrál.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.